A Mercedes fejlesztései a kukában végzik – hónapok óta tartó vakvágányon | M4 Sport

Rövid távon újra optimistává teheti a Mercedest, hosszabb távon viszont aggasztó, hogy "kukába kell dobniuk" az immáron bizonyítottan tévutat jelentő továbbfejlesztett hátsó felfüggesztésüket.
Az összefüggés most már egyértelmű - még ha a kanadai győzelem kissé váratlanul érkezett is. A Mercedes az imolai hétvégén mutatta be először az új hátsó felfüggesztését, amelyet kifejezetten úgy terveztek, hogy hatékonyabban csökkentse az autó hátuljának emelkedését féktávokon. A csapat fejlődést remélt a megoldástól, ám az adott hétvégén semmi sem utalt a korábbi versenyképességükre.
Akkoriban még azt feltételezték, hogy a meleg időjárás volt a fő ok, ami nehézségeket okozott számukra, de már ekkor is érezhető volt a bizonytalanság a hátsó felfüggesztéssel kapcsolatban, hiszen Monacóra és Barcelonára is félretették azt a megoldást. Kanadában azonban újra beépítették az autóba, és mivel ott elérték az idei első győzelmüket, valamint egy kettős dobogót, ráadásul George Russell szinte uralta a versenyt, ez a teljesítmény megerősítette őket abban, hogy a hátsó felfüggesztés valóban előrelépés volt. A folytatás azonban már nem bizonyult ilyen meggyőzőnek: a dobogós helyezések helyett csak a pontszerző zóna második felében harcoltak, és Andrea Kimi Antonelli kifejezetten nehezen találta a ritmust.
A Magyar Nagydíjra való felkészülés során a Mercedes szakemberei arra a megállapításra jutottak, hogy a problémát valójában a hátsó felfüggesztés okozza. Miután ezt a problémát félretették, az autójuk hirtelen újra megbízhatóvá, könnyen irányíthatóvá és legfőképpen versenyképessé vált. Ezzel az új felfüggesztés sorsa végleg eldőlt.
"Próbáltunk megoldani egy problémát az imolai mechanikai fejlesztéssel. Akár megoldott egy problémát, akár nem, hozott még valamit az autóba: az instabilitás lényegében elvette a versenyzők önbizalmát, és beletelt pár versenyünkbe, mire rájöttünk erre" - magyarázta Toto Wolff csapatfőnök. "A montreali győzelmünk egy kicsit félrevezetett bennünket, és azt gondoltuk, talán mégsem olyan rossz, de aztán arra a következtetésre jutottunk, hogy muszáj megszabadulnunk tőle. Lekerült az autóról, és az ismét jó formát mutatott."
A csapatfőnök szerint nem kérdés, hogy a fejlesztésük kudarc volt, így már nem erőltetik többet a használatát.
A fejlesztések célja, hogy fokozzák a teljesítményt, ezért számos szimulációt és elemzést végzünk az autó különböző elemeivel. Ha azonban a tesztelés során kiderül, hogy az eredmények nem megfelelőek, kénytelen vagy visszatérni az analóg megoldásokhoz, és fel kell szerelned az autót ezekkel, hogy megtudd, valóban azt a teljesítményt nyújtja-e, amit vártál. Az F1 világában ez az egyik legnagyobb kihívás: hogyan biztosítsd a digitális és a valóságos világ közötti összhangot? Az elmúlt évek erről szóltak, és a jelenlegi helyzet jól szemlélteti, hogy milyen nehézségekkel kellett szembenéznünk – magyarázta Wolff.
Andrew Shovlin, a Mercedes vezető versenymérnöke őszintén bevallotta, hogy a csapat hátsó felfüggesztése nem teljesítette a várakozásokat, és a fejlesztés nem hozta meg a kívánt eredményeket.
- ismerte el a mérnök, miután alaposan átgondolta a helyzetet.
Shovlin kiemelte, nem volt teljesen magától értetődő, hogy mi jelenti a problémát, és sokat dolgoztak ennek megértésén, mire összeállt a teljes kép. Most, hogy a régi felfüggesztéssel Russell vissza tudott térni a dobogóra, merik hinni, hogy az év hátralévő részében lesz még esélyük újabb jó eredményekre, akár győzelmekre is. "Budapest megmutatta, hogy amikor jó állapotba hozzuk, akkor jó autónk van. Remélhetőleg lesz még lehetőségünk növelni a futamgyőzelmeink számát. Montrealban is jól mentünk, és vannak még további pályák, amik ehhez hasonlóak, szóval reméljük, hogy jönnek még csúcspontok."
Még ha a jövőbeli fejlesztések hoznak is változást, a Mercedes számára a legutóbbi félresiklott fejlesztések miatt aggodalomra ad okot a helyzet. Egyrészt világossá vált, hogy az autójuk megértésével még mindig vannak hiányosságaik, hiszen a szabályrendszer negyedik és egyben utolsó évében sem tudják teljes mértékben kihasználni a lehetőségeiket. Wolff által említett fejlesztési eszközök pontosságával is problémák adódtak. Másrészről a felfüggesztés egy olyan terület, ahol 2026-ban sem várható radikális változás, függetlenül attól, hogy új autók kerülnek a pályára. Shovlin véleménye szerint éppen emiatt alaposan meg kell vizsgálniuk a felmerülő problémákat, hogy a jövőben elkerüljék a hasonló helyzeteket. "Amikor egy autó jól teljesít és stabilan működik, könnyen beállítható a pályán, és egyszerű a következő versenyre is felkészülni, mert tudod, mit kell tenned a különböző időjárási viszonyok vagy pályajellemzők kezelésére. Az is mindig megnyugtató érzés, amikor pénteken végzel az autóval, és mindent rendben találsz, nem kell módosítanod semmin, és szombaton is zökkenőmentesen működik."
"Előfordul, hogy az autóval nem végzel semmilyen tevékenységet, mégis hirtelen drámai változásokon megy keresztül a viselkedése, csupán a szél irányának vagy erejének apró eltérése miatt. Célunk olyan autó tervezése, amelyet a mérnökök és versenyzők is könnyedén megértenek, és amely kiszámítható teljesítményt nyújt számukra. Fontos, hogy a teljesítménye ne ingadozzon szélsőséges módon a kismértékű hőmérséklet-változások hatására. A 2026-os modellek drámaian eltérnek majd a korábbiaktól, de számos olyan elemet is magukban hordoznak, különösen a felfüggesztés területén szerzett tapasztalatok alapján, amelyek lehetővé teszik számunkra, hogy az idei év tanulságait hasznosítsuk" - hangsúlyozta Shovlin.
Wolff ez idő alatt megerősítette, hogy a 2025-ös autójuk fejlesztésének folyamata gyakorlatilag leállt, és a jövőben már csak apróbb módosításokra számíthatnak. "Nincsenek már tervek további jelentős fejlesztésekre, de kisebb finomításokat még végezhetünk, valamint finomíthatjuk az autónk beállításait" - osztotta meg az osztrák szakember, akinek csapata a Monza, Baku, Szingapúr és Las Vegas versenyeken remélhet kiugró eredményeket.