A Meta álláspontja szerint az Európai Bizottság határozata a legnagyobb negatív hatást az európai lakosságra gyakorolja.

A Meta, a Facebook és az Instagram anyavállalata, figyelmezteti az európai felhasználókat, hogy a közeljövőben gyengébb élményre számíthatnak a platformjaikon. Ennek hátterében az áll, hogy a cég kénytelen módosításokat eszközölni a reklám- és adatkezelési modelljén, mivel az nem felel meg az uniós jogszabályoknak, ahogyan azt az Európai Bizottság megállapította. A bizottság nemrégiben 200 millió eurós pénzbírságot rótt ki a közösségi média óriására.
A Meta április 30-án, szerdán figyelmeztette európai felhasználóit, hogy egy jelentős szabályozási döntés következtében "lényegesen rosszabb" élményekkel találkozhatnak. Ezt a hírt a BBC tette közzé.
A vállalat nemrégiben bevezette az innovatív "hozzájárulás vagy fizetés" modellt, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy szabadon válasszanak az előfizetés és a személyes adataik Meta általi összegyűjtése között, a Facebook és Instagram platformokról. Az Európai Bizottság a közelmúltban megállapította, hogy ez a megoldás nem felel meg az unió digitális piacokra vonatkozó jogszabályainak (DMA), így a vállalatot 200 millió euróra (80,8 milliárd forintra) büntette.
Az Európai Bizottságtól érkező visszajelzések a DMA-val kapcsolatban arra engednek következtetni, hogy néhány módosítást szükséges lesz eszközölnünk a modellünkben.
- áll a Meta a negyedéves eredménykimutatásában.
A vállalat álláspontja szerint ezek a változtatások "drasztikusan ronthatják a felhasználói élményt az európai felhasználók számára, és komoly hatással lehetnek" üzleti működésükre és bevételeikre. Azt is megjegyzik, hogy a következmények már 2025-re is kézzelfoghatóak lehetnek.
Fontos megemlíteni, hogy az Egyesült Királyságban - amely már nem tagja az Európai Uniónak - a felhasználóknak nem kell aggódniuk hasonló intézkedések miatt, mivel ott ilyen jellegű konstrukciót nem alkalmaznak. Ugyanakkor a Meta jelenleg tárgyalásokat folytat a brit hatóságokkal egy hasonló modell bevezetéséről. A vállalat bejelentette, hogy együttműködnek a brit Információs Felügyelőbizottsági Hivatallal (ICO), hogy olyan megoldásokat dolgozzanak ki, amelyek teljes mértékben összhangban állnak az ország jogszabályaival.
A platformjainkon megjelenő személyre szabott reklámok évente lenyűgöző, 19,5 milliárd font (9272 milliárd forint - a szerk.) bevételt generálnak a brit cégek számára.
- fűzte hozzá.
Eric Seufert, a Mobile Dev Memo elemzője úgy véli, hogy a Meta stratégiája a közönség megnyerésére irányul, hogy támogatókat szerezzen a saját modellje számára. A szakértő a BBC-nek kifejtette, hogy a cég végső célja talán az, hogy a közvéleményt a szabályozási keretrendszer ellen hangolja, amely a választási lehetőségeket korlátozza az uniós állampolgárok számára.
Az Európai Bizottság azt kifogásolja, hogy a "hozzájárulás vagy fizetés" konstrukció nem teszi lehetővé, hogy a felhasználók szabadon hozzájáruljanak adataik felhasználásához. Hozzáteszik, a testület jelenleg egy másik, a Meta által 2024-ben bevezetett lehetőséget vizsgál, amely a vállalat szerint kevesebb személyes adatot használ fel a hirdetések megjelenítéséhez. A vállalat 60 napot kapott arra, hogy eleget tegyen a bizottság határozatának, ha ez nem történik meg azzal további büntetést kockáztat.
A hírcsatorna jelentése szerint nem csupán a Meta volt az egyetlen nagy amerikai vállalat, amely súlyos bírságokkal nézett szembe az uniós hatóságok részéről. Áprilisban az Apple is érintett lett, amikor az App Store-ban alkalmazott üzleti gyakorlatai miatt 500 millió eurós (202 milliárd forint) büntetést szabtak ki rá. Ráadásul, 2024 szeptemberében az almás cég még ennél is súlyosabb, 13 milliárd eurós (5253 milliárd forint) bírságot kapott az Európai Bizottságtól. Ezt azzal indokolták, hogy az ír kormány által a cégnek nyújtott adókedvezmények állami támogatásnak minősülnek, így azokat kamatostul kell visszafizetni, ami a hatalmas összeg kialakulásához vezetett.
A BBC megemlíti, hogy a Meta negyedéves eredményeiben felülmúlta a Wall Street várakozásait. A közölt adatok azt mutatják, hogy a vállalat továbbra is jelentős reklámbevételeket ér el. Mark Zuckerberg a cég alapítója és vezérigazgatója április 30-án, szerdán elmondta, jól haladnak az AI-alapú okosszemüvegeken és a Meta AI fejlesztése terén, ami már közel 1 milliárd havonta aktív felhasználót tud felmutatni.
Közösségünk dinamikusan bővül, és vállalkozásunk eredményei is kiemelkedően kedvezőek.
„Tedd különlegessé a szöveged!” – javasolta Zuckerberg.
Matt Britzman, a Hargreaves Lansdown vezető részvényelemzője úgy véli, hogy az új eredmények világosan jelzik, a Meta "teljes sebességre kapcsolt" a mesterséges intelligencia fejlesztésére irányuló befektetésekkel. Hozzátette, hogy korábban sokan aggódtak amiatt, hogy a felhasználói bázis növekedése lelassul, ám a legfrissebb adatok egy rendkívül erős kezdetet tükröznek.
A hírcsatorna arról számol be, hogy a vállalat jelenleg peres eljárásban áll a Szövetségi Kereskedelmi Bizottsággal az Egyesült Államokban. A vádak szerint a cég monopolhelyzetet alakított ki a közösségi média területén, miután 2012-ben megvásárolta az Instagramot, majd 2014-ben a WhatsAppot. A bizottság úgy véli, hogy ezek a lépések a Meta erőfölényének visszaélését jelentik, és gátolják a versenyt az iparágban.