Egy megafonos vállalat a legnagyobb politikai reklámkiadónak számít az egész Európai Unióban, milliárdos összegeket költve arra, hogy hamis Magyar Péter-tartalmakat terjesszen. A cég hirdetései széles körben elérhetők, és célzottan manipulálják a közvélem


Apáti Bence tavaly alapított társasága vagyonokat éget el hirdetésekre. Nem tudni, honnan van ennyi pénzük, de szinte kizárólag a TISZA Párt elnöke ellen indított kampányokra költenek a neten és óriásplakátokon.

Az Ellenállás Mozgalom Kft. a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Magyar Péter-ellenes tartalmak népszerűsítésére költött összegeivel a hazai Facebook legjelentősebb politikai hirdetőjévé avanzsált. Jelenleg még nem világos, honnan származik a hatalmas, akár százmilliós összeg, amelyet a tavaly év végén alapított, a Megafonhoz kapcsolódó vállalkozás rendelkezésére bocsátottak – olvasható a Lakmusz elemzésében.

A Nemzeti Ellenállás Mozgalom (NEM / Ellenállás Mozgalom Nonprofit Kft.) csak ezen a nyáron mintegy 290 millió forintot költött politikai hirdetésekre a Meta és a Google felületein, de a NEM indította azt az óriásplakát-kampányt is, amelyben Magyar Pétert Volodimir Zelenszkijhez hasonlították, és egyelőre nem tudni, mennyibe került.

Az Ellenállás Mozgalom Nonprofit Kft., amely Apáti Bence irányítása alatt működik, a Megafonhoz hasonlóan a kormányzati kommunikációt népszerűsíti, ám működésének részletei nem átláthatóak. A 2024-es pénzügyi jelentés alapján tavaly 20 millió forint bevételt könyvelhettek el, azonban a cég hivatalos bejegyzése csak november közepén történt, így a beszámoló csupán másfél hónapot ölelhet fel. Kérdéses, honnan származik ez a bevétel, és nem világos, hogyan képes a cég fedezni az azóta már több százmillió forintra rúgó kiadásait.

A tíz legnagyobb hirdetési aktivitással bíró Facebook-oldal közül három a Fideszhez köthető (Orbán Viktor, Fidesz, Fidesz-frakció), kettő a megafonos vállalathoz tartozik (NEM, Aktuális), míg három másik a kormányhoz közeli magánmédiumokhoz (Magyar Nemzet, Borsonline, Origo). Ezen kívül egy oldal a közmédiát, egy pedig a kormány hivatalos kommunikációját képviseli (Magyarország kormánya).

A NEM összesen 174,5 millió forintot fordított kilenc videó és egy kép hirdetésére. Minden egyes tartalom Magyar Péterre fókuszált, míg rajta kívül csupán Karácsony Gergely és Dobrev Klára szerepelt a hirdetésekben.

Különleges figyelmet kaptak azok a videók, amelyekben az AI által életre keltett Magyar Péter látható, együtt egy Szezám utcából ismert plüssfigurával. Emellett érdekes diskurzusok is születtek arról, hogy Magyar Péter nem vonhatja kérdőre Dopemant. Továbbá, egy másik alkotásban a virtuális Magyar Péter rózsaszín Cadillacet vezet, ami szintén felkeltette a közönség figyelmét.

Az európai top 10-es listán Magyarországról még a Fidesz, a Mediaworks és a Miniszterelnöki Kabinetiroda is szerepel. A három hónap alatt így az egész EU-ban Magyarországról folyt be a legtöbb pénz politikai hirdetésből a Google-höz: több mint 255 millió forint. Ez másfélszerese a német és majdnem háromszorosa a lengyel költésnek.

Related posts