Will Smith elhozza a bulira az Oscar-szobrát, megosztotta a hírhedt pofon történetét, és még egy UFO-t is varázsolt az égre – ilyen élményekkel távozott tőlünk!

Ego-simogatás, ujjakból formált szívecskék, és önfeledt szelfik a lelkes rajongókkal – ez jellemezte az amerikai színész-rapper legújabb budapesti fellépését a Budapest Parkban. Ezúttal nem a politikai feszültségek, hanem a zene és a jó hangulat uralta a színpadot, ahol csak a "hey" és a "ho" ritmikus üteme hallatszott. A közönség együtt élt a pillanattal, és ez mindenki számára varázslatossá tette az estét. Koncertbeszámoló a felejthetetlen élményről.
A napokban érdeklődtem a barátaimnál, mit gondolnak, amikor meghallják Will Smith nevét. Mindenki egyöntetűen a filmjeit kezdte sorolni – Kaliforniába jöttem, Fekete ruhások, Rossz fiúk, Legenda vagyok, és még sok másik klasszikus. Senkinek nem jutott eszébe viszont a zenei karrierje, pedig Will Smith először sikeres rapper volt, mielőtt filmsztárrá vált. Érdekes, hogy a zene és a színészet közötti határvonal mennyire elmosódott az emberek fejében.
Nem meglepő, hogy az alapvető kérdésre válaszolva harmincból tízen a 2022-es Oscar-gálán történt botrányos pofonra utaltak. Will Smith azért ütötte meg Chris Rockot, mert a műsorvezető a színész feleségének betegségéből fakadó kopaszságán gúnyolódott. Az incidens után Smith bocsánatot kért, majd egy ideig elvonult a nyilvánosságtól, de nem kellett sokáig várni a visszatérésére – idén tavasszal megjelent a Based on a True Story (Igaz történet alapján) című albuma, amely már a nevében is ígéri, hogy valami mély és meghatározó élményről van szó. Az album dalai között olyan címek szerepelnek, mint a Hard Times (Nehéz idők), Beautiful Scars (Gyönyörű sebek), Tantrum (Dühkitörés) és First Love (Első szerelem), amelyek mindegyike egy-egy érzelmi utazást ígér.
Nyilvánvaló, hogy a színész-énekes már régóta küzd a figyelemért, és hajlandó bármit megtenni ennek érdekében. Erre ékes példa a 2018-as YouTube Rewind, ahol Smith a Fortnite-ról beszél, de felmerül a kérdés, hogy miért pont őt választották erre a szerepre. Az év nem volt túl szerencsés sem számára, sem a többi hírességnek, akik a videóban szerepeltek, hiszen az említett összeállítás a YouTube történetének legtöbb dislike-ot kapott videója lett. Emlékezetes az is, amikor illegálisan mászott fel a Lánchídra, hogy a csúcsán bemutasson egy éppen aktuális TikTok-táncot. Smith 20 év után újra belevágott a hiphop karrierjébe, és az új album megjelenése körüli médiamegjelenések sem voltak éppen szokványosak: például két videót is megosztott Brooke Monk amerikai influenszerrel, aki tátogós videóival több mint 40 millió követőt szerzett TikTokon.
Érthető, hogy Smith szeretné feldolgozni valahogyan az elmúlt éveket, elsírni azt, ahogyan a sajtó és a közönség bánt vele a (talán túl) sokszor emlegetett pofon után. De az albumon hallható dalokból mintha hiányozna az előadóművész szabadsága. Olyan ez, mintha a leáldozó filmes karrier után Smith kétségbeesetten azt akarná mondani, hogy
Smith csütörtökön néhány másodperccel este fél kilenc előtt megjelenik a Budapest Park színpadán, és nem bízza a véletlenre, az igazi klasszikusokkal kezd: elsőként a Gettin' Jiggy Wit It, majd a Miami csendül fel. Ahogy mondja is: "most ilyen old school hiphop következik". Tagadhatatlan, hogy a közönséggel remekül működik, szinte kivétel nélkül mindenki belemegy a játékba, és kiabálja, amit kell: itt most nem a mocskos Fidesz szól, hanem csak a "hey" meg a "ho" - és ez így van jól.
A show közben Smith többször bemutatja a táncosokat a színpadon név szerint is, amit bőven megérdemelnek, mert kétségtelenül ők viszik a prímet az este alatt. Az előadó nagyjából fél óra zene után maga mellé hív néhány rajongót - olyanokat, akiknél vannak kézzel készített transzparensek. A színpadra jutott szerencséseket Smith még jól meg is táncoltatja. A dal után néhányan képet kérnek tőle, mire a többi jelentkező is vérszemet kap, így majdnem minden színpadra jutott rajongóval készül egy szelfi.
Ezután következne az elmélyülés - néhány másodpercig halljuk Gotye Somebody I Used to Know című számát, majd sötétségbe borul minden, és megjelenik a képernyőkön fekete-fehérben James Avery képe. A színész egyfajta apafigura volt Smith számára, együtt játszottak a Kaliforniába jöttem című sorozatban a kilencvenes években - Avery Phil bácsit, a nagyszívű, de szigorú családfőt alakította. A színész 2013-ban meghalt egy sikertelen szívműtét után 68 éves korában. Smith néhány másodperc után feljön a színpadra és maga mellé hívja Andrást, aki tolmácsol - tehát valami igazán fontos mondanivalónak kell következnie, amit mindenkinek értenie kell.
"Amikor a világ elveszítette Phil bácsit, azzal a mély érzéssel töltött el, hogy nekem kellene átvennem a szerepét" – meséli Smith, aki hozzáfűzi, hogy a sorozat forgatásakor mindössze 21 éves, tele energiával és fiatalos hévvel volt. Emlékeit felidézve megosztja Phil bácsi bölcs tanácsait, amelyek azóta is vezérlik őt az élet különböző területein:
Will, lassulj le, nézz körbe, és figyelj az emberekre magad körül.
Ezután következik valami, ami elsőre talán felszínesnek tűnik, de a végén mégiscsak szívhez szóló lehet: Smith arra invitál mindenkit, hogy a jelen pillanatban tekintsen körbe, és ölelje meg azt az embert, aki mellette áll. "Mert mindannyian harcolunk valamilyen csatát az életünk során – van, aki éppen a szívfájdalommal küzd, mások egy fontos személy elvesztésével birkóznak, megint mások az állásuk biztonságát féltik, és vannak, akiket most diagnosztizáltak valamilyen súlyos betegséggel. Soha nem tudhatod, milyen nehézségekkel néznek szembe a körülötted lévők" – hívja fel a figyelmet.
Ám elérkezik az a pillanat, amikor végleg búcsút intek a mélységek kutatásának e koncert során. "Mindannyiunknak megvannak a magunk kihívásai, és mindannyian harcolunk valamiért, de egyetlen megoldás létezik: a szeretet" - fejezi be rövid, ám annál meghatóbb monológját Smith, miközben hosszú másodpercekig szíveket formázva emeli a magasba a kezeit.
Most egy varázslatos filmes utazásra invitálunk, ahol a kivetítőn felvillannak azok a különleges alkotások, melyekben a színész is megcsillogtatta tehetségét. Először a Bad Boys energikus dallamai töltik meg a teret, majd a vadnyugat szelleme ragad magával minket az 1999-es Wild Wild West című film zenéjével. A fellépők cowboy-kalapokban pompáznak, és a jelmezek is hozzájárulnak a hangulathoz, mintha csak egy western film forgatásán lennénk. Ezt követően, körülbelül egy óra elteltével, végre elérkezünk az új album szívhez szóló számaihoz: felcsendül a Bulletproof, melyet tehetséges közreműködők kísérnek, és ezzel egy felejthetetlen zenei élmény kezdődik.
És itt jön el az a pont, amire talán mindenki várt. "Biztonsági bejelentés: azonnali beavatkozásra van szükség. Ne essenek pánikba, ne hagyják el a helyszínt, maradjanak a helyükön és élvezzék a műsor további részét"- hangzik el a hangosbemondókból. A következő másodpercben mindenki az égre emeli a tekintetét, ahol egy olyan drónűrhajó bukkan fel, amit még a nyolcadik kerületből is látni lehet egyes beszámolók szerint. A rácsodálkozást Smith töri meg azzal, hogy a Men in Black filmekből ismerős öltönyben és napszemüvegben jelenik meg a színpadon - voltak olyan fiatal rajongók, akik egyébként ilyen öltözékben érkeztek a koncertre.
Talán itt érte el az este a legfényesebb pillanatát, ahonnan már csak lefelé vezethetett az út - András, a tolmács, ismét fellépett a színpadra Smith mellett. "Szívem legmélyéből köszönöm nektek ezt a csodálatos fogadtatást. Az utóbbi években számos nehézségen mentem keresztül. Most pedig szeretnék megosztani veletek valami igazán fontosat. Az egész pályafutásomat azzal töltöttem, hogy szeretetet adjak nektek. Néhány évvel ezelőtt éppen a karrierem csúcsán állhattam volna, de valami akkor balul sült el. Azóta minden egyes nap visszatérek arra az estére. Most itt és most az a szeretet ölel körül, amit tőletek kaptam. Tudom, hogy sokan nem láttatok még ilyet, így jobban teszem, ha megmutatom nektek" - e szavak után Smith magasba emelte Oscar-díját, amelyet a Richard király című filmben nyújtott teljesítményéért kapott 2022-ben, amikor az a bizonyos incidens is történt.
Zavart kelt bennem az a látvány, ahogyan az előadó a színpadon és a közönség soraiban sétálva ünnepli magát és a kis aranyszobrát. Mégis, valahol mélyen átérezzük ezt a szituációt. Mi lett volna, ha a színész balhé nélkül megúszta volna a díjátadót, és igazán átadhatta volna magát a siker ünneplésének? Talán lett volna friss album, egy új turné, és egy felejthetetlen budapesti koncert? Újra és újra visszhangzik a fejemben a következő mondat:
Kérlek, fogadjatok már vissza! Nagyon hiányoztok!
Ezek után következik egy különleges dal az új albumról, amely a Műalkotás címet viseli. "Mindannyian egyedi műalkotások vagyunk. Nincs szükség arra, hogy tökéletes légy ahhoz, hogy szeretetet kapj" - osztja meg gondolatait Smith a szám során.
Háromnegyed tíz tájékán érkezünk meg a fináléhoz, ahol a levegőben pezseg a várakozás. A piros konfetti szétrobban, mint a boldogság szikrái, miközben felcsendül a Hard Times dallama, amely tökéletesen megkoronázza az estét.
"Néha az igazság keserűen bánt, / Néha az élet drámája fáj, / De mi ebben a káoszban is csak szeretetet adunk" - zengi az előadó.
Egyszer van visszataps, utána szigorúan vége: Smith megköszöni a jelenlétet és jó éjszakát kíván.
A koncert előtti pillanatokban egy fiatal lány csatlakozott hozzám, aki épp cigarettát keresett. Elkezdett mesélni, hogy az édesapjával érkezett a rendezvényre. "A kocsiban mindig Will Smith dalait hallgatjuk, apukám hatalmas fanja, és úgy gondoltam, hogy megéri eljönni, hiszen biztos jó buli lesz" - mondta lelkesen. A lány szavai remekül megmutatták azokat a fiatalokat, akik többségében jelen voltak a koncerten. Volt, aki a nosztalgia, más a látványosság, megint mások a jelenség miatt érkeztek, míg néhányan csak a jó hangulatot keresték. Számomra ez az egész olyan érzést keltett, mint az augusztus 20-i tűzijáték - egyfajta bűnös élvezet, hiszen az égbe lövellt, más célokra is felhasználható milliárdok valahol mégiscsak varázslatos látványt nyújtanak.
Lehet, hogy Will Smith is ezeket a mélyen megélt pillanatokat keresi Budapesten, amikor nem tud teljes mértékben őszinte lenni.