Az NGM érvelése szerint a távközlési szolgáltatók áremelései nem indokoltak. A hatóságok szerint a piaci környezet és a szolgáltatások minősége nem indokolja a magasabb árakat, így a fogyasztók érdekei sérülnek. Az érvek között szerepelnek a versenyképes


2024-re sikerült leszorítani az inflációt, tavaly ősz óta azonban ismét emelkedni kezdett, jelentős részben az egyes gazdasági szektorokban látható, indokolatlan vállalati áremelések miatt. A magyar kormány a családok védelme érdekében gyors és határozott lépéseket tett az áremelések letörésére, célzottan a legnagyobb és legkevésbé indokolható módon árat emelő szektorokra fókuszálva. Az utóbbi hónapok emelkedő inflációja ellen fellépve először a kiskereskedelemben vezetett be március 17-től árrés csökkentést egyes alapvető élelmiszerekre, ennek kiemelkedő hatásosságát bizonyítja, hogy már márciusban megállt az élelmiszerárak emelkedése. Emellett a bankszektorban és a távközlési szolgáltatások terén is elfogadhatatlan mértékben emelkedtek az árak, az egyeztetéseket követően ezen ágazatok meghatározó szereplői önként vállalták a tervezett vagy megvalósított áremelések visszavonását vagy kompenzálását. A kormány tehát sikerrel tárgyalt az érintettekkel és elégedetten vette tudomásul, hogy ennek következtében a távközlési szektor mind a három nagy szereplője visszavonta, vagy kompenzálja lakossági ügyfeleinél a 2025-ös inflációkövető áremelést.

A cikk a szerzők egyéni nézeteit tükrözi, amelyek nem feltétlenül tükrözik a Portfolio szerkesztőségének hivatalos álláspontját. Ha szeretné megosztani véleményét a témával kapcsolatban, kérjük, írjon nekünk a [email protected] e-mail címre.

Az alábbiakban bemutatjuk Kisfaludy Tamás, az NGM gazdasági koordinációért felelős helyettes államtitkár, valamint Szolnoki Szabolcs, az NGM technológiáért felelős helyettes államtitkár gondolatait.

A magyar családok védelme érdekében a kormány mindig is kiemelt figyelmet fordított az indokolatlan áremelések elleni küzdelemre. A 2022-es és 2023-as időszakban tapasztalt árrobbanás, amelyet elsősorban az orosz-ukrán konfliktus, a szankciók következtében megnövekedett energiaárak, az ezekből adódó árfolyam-ingadozások, valamint az árak profit-spirálja okozott, a kormány intézkedéseinek köszönhetően sikeresen kezelve lett.

A komplex és hatékony intézkedéscsomagnak köszönhetően az infláció hihetetlen gyorsasággal, már 2023 októberére egy számjegyű értékre csökkent, a csúcsértéknek számító 2023 januári 25,7 százalékról. A jegybanki toleranciasávba történő mérséklődés 2024 egészét tekintve kedvező, azonban tavaly ősz óta az árak ismét növekedésnek indultak. Ezt főként néhány alapvető terméket és szolgáltatást kínáló szektor vállalatainak múltbeli áremelései idézték elő. Az egyik ilyen ágazat...

a távközlési szektor, mely 2023 óta rendre drasztikus és indokolatlan mértékben emeli évről-évre a lakossági díjait,

Ezáltal jelentős mértékben hozzájárult az infláció növekedéséhez.

A távközlési szolgáltatások ára Magyarországon 2024. december és 2025. március között átlagosan 11,3 százalékkal emelkedett. Ez a szolgáltatáscsoport, amely magában foglalja a mobil- és vezetékes internetet, a telefont, valamint a TV+internet+telefon csomagokat, mindössze a KSH által figyelembe vett fogyasztói kosár 2,1 százalékát képviseli. Ennek ellenére a szektor 0,24 százalékponttal növelte a 2024. december óta tapasztalt 2,3 százalékos inflációt. Az egyik jelentős szolgáltató által bevezetett ideiglenes akciók vége részben magyarázza a hirtelen áremelkedést, de jogosan merül fel a kérdés, hogy miért okoz a kedvezmények eltűnése ilyen drámai áremelkedést. A válasz a díjak inflációhoz való igazításának gyakorlatában rejlik, amelyet a telekommunikációs cégek kihasználva 2023-ban és 2024-ben átlagosan jelentős, kétszámjegyű áremeléseket alkalmaztak. Ezen akciók hatása csupán átmeneti enyhítést nyújtott a költségek növekedésének.

A távközlési szolgáltatások árai Magyarországon az elmúlt években általában csökkenést vagy minimális növekedést mutattak, de a 2023. januári és a legfrissebb, 2025. februári adatok szerint, az inflációs hatások következtében a HICP módszertan alapján ezen időszak alatt 28,8 százalékos drágulás történt. Ez a szám kiemelkedően magas az Európai Unióban. Ezzel szemben az EU 27 tagországában az átlagos árak csökkenése mindössze 0,5 százalékot mutatott, míg Portugáliában, amely a második legnagyobb áremelkedést tapasztalta, a távközlési szolgáltatások ára csak 13,5 százalékkal nőtt, ami jelentősen elmarad a magyarországi növekedéstől, 15,3 százalékponttal.

Az inflációhoz igazodó áremelési gyakorlat komoly aggályokat vet fel, hiszen a távközlési vállalatok gyakran a szükségesnél jóval magasabb mértékben emelik meg áraikat. E mögött az áll, hogy költségeik nem feltétlenül emelkednek párhuzamosan az inflációval, amit az MNB korábbi inflációs jelentésében is hangsúlyozott. A távközlési szolgáltatók 2025 tavaszára 3,5-3,7 százalékos inflációkövető áremelést terveznek, ami a kormány szerint az utóbbi évek folyamatos drágulását követően már teljes mértékben elfogadhatatlan lenne.

Az NGM a távközlési szolgáltatókkal folytatott egyeztetés során a magyar családok érdekében egy fontos kérést fogalmazott meg: arra kérte a cégeket, hogy tartózkodjanak az idei inflációval összhangban történő díjemelésektől, és legalább egy évig ne térjenek vissza ehhez a gyakorlatukhoz. A javaslatot a három legnagyobb szolgáltató egyaránt támogatta.

A telekommunikációs szolgáltatók inflációkövető díjemeléstől való elállása jól illeszkedik a Kormány és a telekommunikációs szektor kölcsönösségen alapuló partnerségébe. A három nagy telekommunikációs szolgáltatóval 2023-ban és 2024-ben is közös nyilatkozatot írt alá a kormány. A megállapodások már ilyen rövid idő alatt is számos, versenyképességi és szociális szempontból jelentős eredményt hoztak:

Az utóbbi években a kormány és a távközlési vállalatok közötti együttműködés jelentős mértékben megerősödött, ami kézzelfogható előnyöket hozott a digitális infrastruktúra fejlesztésében. Most új szakaszba lépett ez a partnerség, amely a magyar lakosság érdekeit szolgálja. A kormány örömmel értesült arról, hogy az inflációhoz igazodó díjemelések idei alkalmazását mindhárom jelentős szolgáltató felfüggesztette vagy kompenzálja.

Ezzel reményeink szerint a távközlési szektorban is sikerült megállítani az indokolatlan áremelkedést.

A cikk a szerző véleményét tükrözi, amely nem feltétlenül esik egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával. Amennyiben hozzászólna a témához, küldjön levelet a [email protected] címre.

A címlap képe egy egyedi illusztráció, amely a tartalom vizuális megjelenítését szolgálja. A kép forrása: Getty Images.

A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ

Related posts