Fővárosi autós közlekedés: egy valódi küldetés, ami határokon túlra visz!


Szentkirályi Alexandra, a Fidesz-KDNP fővárosi frakcióvezetője szerint nem a Pride-ot, hanem Budapest közlekedését kellene megszerveznie Karácsony Gergelynek. A kormánypárti politikus úgy véli, azért alakultak ki az iskolaszünet ellenére hatalmas dugók, mert egyszerre zajlik több felújítás és lezárás is a fővárosban. A BKK szerint viszont nincs jobb időpont a felújításokra, mint az iskolai tanítási szünet, amikor lényegesen kevesebben vannak az utakon. A valóságban azonban, felújítás ide vagy oda, Budapest már nem bírja el azt a mintegy 1,4 millió autót, amely a fővárosban és Pest vármegyében be van jegyezve. A BKK megoldása a a nonstop dugókra az, hogy aki teheti, az használja a közösségi közlekedést.

Szentkirályi Alexandra közösségi médiás bejegyzésében arra hívta fel a figyelmet, hogy a Pride-parádé megszervezése helyett a főváros közlekedésének hatékonyabb irányítására lenne szükség Karácsony Gergelytől és Tisza Istvántól. A Fidesz frakcióvezetője rámutatott, hogy az utóbbi napokban jelentős forgalmi problémák léptek fel Budapesten, annak ellenére, hogy a nyári szünet miatt általában csökken a forgalom. Szerinte a fővárosiak életét megnehezítő hatalmas dugók sürgős figyelmet igényelnek.

A kormánypárti politikus szerint ennek oka, hogy "Karácsonyék mindent egyszerre túrnak fel és zárnak le". Példaként említette a 4-es, 6-os villamos felújítását, a Flórián téri felüljáró lezárását, emellett - tette hozzá - a nyári iskolaszünetben a gyalogosforgalomnak van megnyitva a pesti alsó rakpart.

Budapest hét hídjából haton van valamilyen forgalmi korlátozás

- hangsúlyozta Szentkirályi, hozzátéve, hogy sikerült a nyári iskolai szünetben még nagyobb dugót csinálni, mint tanítási időben. Ez egészen elképesztő".

A Fidesz-KDNP frakciója javaslatot tett a közlekedési problémák enyhítésére: azt kérik, hogy a Lánchidat és a rakpartot napközben nyissák meg a gépjárműforgalom előtt. Szentkirályi szavai szerint a budapestiek számára alapvető fontosságú, hogy zökkenőmentesen közlekedhessenek, időben eljuthassanak a munkahelyükre, elérhessék a gyermekeiket, és egyszerűen csak nyugodt életet élhessenek a fővárosban.

A frakcióvezető úgy véli, "mintha a Tisza-Karácsony városvezetésnek az lenne a célja, hogy ne tudjon senki közlekedni Budapesten". Szerinte Karácsony Gergely és Magyar Péter megegyezett egymással abban, hogy legyen Pride Budapesten, ezért nem akarnak vitázni erről a Fővárosi Közgyűlésben.

Felfedeztük Budapest kulcsfontosságú helyszíneit, hogy alaposan megvizsgáljuk a fideszes politikusok által tett kijelentéseket.

Az Index a főváros kulcsfontosságú csomópontjait bejárva valóban szembesült jelentős forgalmi dugókkal, különösen a hídfők és a felújítási területek környékén. Ugyanakkor a helyzet ennél lényegesen bonyolultabb, mint hogy egyszerűen kijelenthessük: csupán az útfelújítások felelősek a torlódásokért. Nyilvánvaló, hogy a lezárások hozzájárulnak az autósorok felhalmozódásához, de nem érdemes előre ugrani a következtetésekhez.

A felújítások elengedhetetlenek, és az autósoknak is alkalmazkodniuk kell a megváltozott körülményekhez.

Felkerestük a Budapesti Közlekedési Központot (BKK), hogy tisztázzuk, milyen mértékben befolyásolják a felújítások a budapesti forgalmi dugók kialakulását.

A nyári iskolai szünet alatt Budapest forgalma jelentősen mérséklődik, ami lehetőséget teremt arra, hogy a karbantartási és felújítási munkálatokat zökkenőmentesebben végezhesse el a város. Ez az időszak ideálisabb a városi fejlesztések számára, mint a forgalmas ősz vagy tavasz.

- válaszolt megkeresésünkre a BKK.

A közlekedési társaság hangsúlyozta, ezek a munkák nem halaszthatók a végtelenségig: "ha elmaradnak, idővel tervezetlen leállásokhoz, komolyabb működési problémákhoz vezethetnek".

A BKK folyamatosan monitorozza a fővárosi közlekedés alakulását, de a részletes és megbízható adatokra még néhány napot várniuk kell. Ennek két fő indoka van: egyrészt a társaság számára még nem áll rendelkezésre elegendő információ, másrészt úgy vélik, hogy a jelentős forgalmi változások időszakában nem célszerű az első napok adataira alapozni, mivel a járművezetők gyakran "megszokásból" közlekednek.

Bár számos előzetes tájékoztatás és hír érkezett, mégis sokan hajlamosak az azonnali döntésekre, nem terveznek előre. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a helyzet későbbi alakulásához való alkalmazkodás során az emberek új útvonalakat keresnek, és adott esetben akár a közlekedési módjukat is megváltoztatják. Valós képet így a forgalmi helyzetről csak ezt követően lehet kialakítani.

- magyarázta a közlekedési társaság.

Budapestnek óriási kihívással kell szembenéznie, hiszen egy hatalmas járműállomány kezelésére lenne szüksége.

Önmagában azonban sem az útfelújításokat, sem a "megszokásból vezető" autósokat nem lehet hibáztatni azért, hogy csúcsidőben összeomlik a fővárosi autós közlekedés.

A KSH adatai szerint Budapest környékén jelentősen megnövekedett az autók száma az elmúlt évtizedekben. Míg 2000-ben Budapesten 559 100 autó volt, addig 2024-ben már 723 372 darab. Pest vármegyében még drámaibb a növekedés: 2000-ben 268 279 autót tartottak nyilván, 2024-ben pedig már 663 795-öt. A vármegyében lakók jelentős része pedig ingázik a főváros és lakóhelye között, így ezekkel az autókkal is számolnia kell a fővárosnak.

A budapesti és Pest vármegyei autók a 2024-es évre vonatkozó magyar autóállomány közel egyharmadát képviselik, ami a számok alapján 4 263 067 gépjárműt jelent. Érdekes módon ez a terület az ország legjobban kiépített közösségi közlekedési hálózatával büszkélkedhet.

A BKK ennek ellenére nem mentesíti magát a növekvő autósforgalom okozta felelősség alól, hanem igyekszik lépéseket tenni ott, ahol az adatok világosan jelzik, hogy a helyzet tarthatatlanná vált. Azonban a bevezetett intézkedések nem mindig kedveznek az autósoknak, hiszen a közlekedési politikájuk elsődleges célja a közösségi közlekedés előnyben részesítése.

Ha szükséges, a BKK forgalomtechnikai beavatkozásokkal (pl. jelzőlámpák hangolásával) segíti az áthaladást a leginkább érintett csomópontokban. Az intézkedések minden esetben a közösségi közlekedést részesítik előnyben. Aki teheti, kérjük, válassza a közösségi közlekedést, hiszen ezzel hozzájárul, hogy az esetleges torlódások csökkenjenek, ráadásul ezzel a városi környezetet is kevésbé terheljük

- így nyilatkozott válaszában a BKK.

Related posts