Hitler és a Volkswagen: A márka születése A Volkswagen, vagyis a "Német Autó" története szorosan összefonódik Adolf Hitler nevével. A 20. század harmincas éveiben a Führer ambiciózus tervet dédelgetett: elérni, hogy a német munkásosztály is hozzáférhesse


A nemzetiszocialista Németország 88 éve, 1937. május 28-án alapította meg a Volkswagent, egy "népautók" építésére specializálódó autóipari vállalatot. A cég Adolf Hitler megbízásából és az ő elképzelései szerint jött létre - írja a Rubicon.

Bár az Egyesült Államokban a Ford T-modell révén már 1908-ban beindult a gépjárművek tömeges gyártása, az első világháborút követően Európában az autók még mindig a gazdagság szimbólumának számítottak. A "népautó" koncepciója azonban több autógyártó cégnél is felvetődött, köztük Ferdinand Porsche, aki a Daimler-nél dolgozott. 1931-ben megalapította saját, máig ismert vállalkozását, amely kezdetben olyan prototípusokat tervezett, amelyek a későbbi Volkswagenhez hasonlítottak, de ezek közül egyik sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.

Hitler hatalomra kerülése új irányt adott a népautó megalkotásának, mivel a diktátor egy olyan járművet képzelt el, amely széles rétegek számára elérhetővé válik. Ez az ötszemélyes autó képes volt elérni a 100 kilométeres óránkénti sebességet, és mindez csupán 990 birodalmi márkáért volt megszerezhető, ami egy motorkerékpár árával vetekedett.

A terméket állami kézben lévő gyárban akarta gyártatni, állami tervek alapján, amelyek elkészítésével 1934. június 22-én Porschét bízta meg.

A tervező számos kudarcon keresztül, közvetlen munkatársai hitetlensége ellenére jutott el a Volkswagen megtervezéséig, amely végül a jellegzetes "bogárhátú" formát nyerte el. A legtöbb problémát egy olcsó és hatékony motor építése jelentette, de Porsche sikeresen megalkotott egy négy hengeres, négyütemű motort, ami léghűtéssel képes volt a kért teljesítményre.

Az első Volkswagen prototípusait Stuttgartban készítették el, azonban 1937. május 28-án, a Német Munkafront támogatásával megalakult egy speciális állami vállalat, amely a Volkswagen autók gyártásáért volt felelős. Ezt követően, egy évvel később, az addig viszonylag ismeretlen Wolfsburg városában felépült az autógyár, amely új korszakot nyitott az autóiparban.

A népautók gyártása 1938 májusában indult el, és a korabeli náci propaganda szerint már heti 5 márka megtakarításával is viszonylag gyorsan hozzá lehetett jutni az új járműhöz. Az első gépkocsik iránti érdeklődés hatalmas volt, hiszen a második világháború kitöréséig körülbelül 336 ezer előjegyzést rögzítettek. Azonban a háború nemcsak a gyártást, hanem a wolfsburgi üzemet is jelentősen érintette, mivel a gyárat a Kübelwagen katonai szállítóautók és a V-1 rakéták készítésére állították át. A háború után a Volkswagen először a brit megszállás alatt létezett újjá, majd 1948-tól az NSZK irányítása alatt folytatta működését. Azóta a Volkswagen a világ autóiparának egyik kulcsszereplőjévé vált.

Related posts