Egy fiatal tehetség új megvilágításba helyezte Mark Rothko egyik, ötvenmillió euróra becsült festményét.


Apró sérülések jelentek meg Mark Rothko "Szürke, narancssárga gesztenye, 8. sz." című festményén, amely a rotterdami Boijmans Van Beuningen Múzeumban található. A múzeum szóvivője elmondta, hogy a kár egy "óvatlan pillanatban" történt, és a festmény alsó részén a lakkozatlan festékréteg sérült meg. A múzeum tájékoztatása szerint a balesetet egy gyermek okozta, aki véletlenül karcolta össze a műalkotást.

Az amerikai művész absztrakt alkotása körülbelül 50 millió euróra tehető, és jelenleg szakértők alapos vizsgálat alatt tartják. A jövőben pedig lehetőség nyílik arra, hogy újra bemutassák ezt a különleges művet.

A Rothko ezen művéhez hasonló modern, lakkozatlan műalkotások különösen érzékenyek a különféle károsodásokra - magyarázta a BBC-nek Sophie McAloone, a Fine Art Restoration Company vezető restaurátora, aki szerint a modernebb festékek összetétele és a hagyományosnak számító bevonat hiánya, illetve a matt felület miatt a legkisebb sérülések is azonnal meglátszanak ezeken a képeken.

A restaurátor véleménye szerint a festmény felső festékrétegének megkarcolódása "jelentős mértékben befolyásolhatja a művészeti alkotás élvezetének élményét" - fogalmazott.

A Rothko-festmény a múzeum egyik nyilvánosan látogatható raktárában várta a látogatókat, ahol a galéria "közönségkedvenceiből" állítottak össze egy különleges válogatást.

Jonny Helm, a Plowden & Smith művészeti restauráló cég marketingmenedzsere az esemény után kifejtette, hogy a történtek szélesebb hatást gyakorolhatnak más intézményekre is, amelyek esetleg fontolgatják, hogy megnyissák a látogatók előtt azokat az archívumaikat, amelyek jelenleg zárva állnak. Érdekes módon azonban a szakértő nem igazán érintette azt a kérdést, hogy vajon milyen értelme van olyan műalkotásoknak, amelyeket a közönség sosem láthat.

A BBC cikkében részletesen elemzik, milyen kihívásokkal jár egy Rothko-festmény restaurálása, és emlékeztetnek arra, hogy ez nem az első eset, amikor a festő művei megsérültek. Például 2012-ben egy férfi szándékosan rongálta meg Rothko „Fekete gesztenye” című alkotását a Tate Modern kiállításán, amiért végül két év börtönbüntetést kapott. Az elkövető később megbánta tettét, és bocsánatot kért a történtekért.

Egy biztosító vállalat a lapunk érdeklődésére válaszolt, kiemelve, hogy a múzeumok biztosítási szerződései alapvetően "a műtárgyak fizikai elvesztésének és sérülésének minden lehetséges kockázatát" fedezik. Ezen belül szerepelnek "az olyan véletlen károk is, amelyeket gyermekek vagy látogatók okozhatnak", azonban fontos megemlíteni, hogy bizonyos kivételek is érvényben vannak.

A felelősségre vonás kérdése jelenleg még nem tisztázott, mivel a múzeum eddig nem adott ki hivatalos információt ezzel kapcsolatban. Ugyanakkor érdemes megemlíteni, hogy a Boijmans Van Beuningen Múzeum már korábban is lépett, és számlát küldött azoknak a látogatóknak, akik kárt tettek a kiállított művekben.

2011-ben egy érdekes eset történt, amikor egy gyanútlan turista váratlanul nem várt helyzetbe került. A látogató véletlenül rálépett Wim T. Schippers különleges műalkotására, a "Pindakaasvloer"-re, amely mogyoróvajjal volt a padlóra festve. A műalkotás egy igazi különlegesség, és ha valaki szeretné megnézni, itt található a teljes valójában. Az eset nemcsak a művészet és a közönség kapcsolatáról árulkodik, hanem arról is, hogy a véletlen néha meglepő következményekkel járhat.

Minden múzeum sajátos protokollt követ az ilyen jellegű helyzetek kezelésére.

Tavaly augusztusban a haifai Hecht Múzeumba a négyéves kisfiú véletlenül darabokra tört egy bronzkori, 3500 éves agyagkorsót. A múzeum hangsúlyozta, hogy véletlenül történt az eset, a műtárgyat ők tették olyan helyre, ahol a látogatók hozzáférhettek (épp azért, hogy azokat közelebb hozzák a érdeklődőkhöz), és nem büntette meg a kisfiút, hanem inkább meghívta őt a családjával együtt, hogy megnézzék újra a kiállítást. A gyerek ajándéka vitt egy saját agyagvázát is a kurátoroknak. Az eltört agyagkorsót restaurálták, azóta ismét megtekinthető.

Related posts