Kőbe vésték az új Mercedes-Benz Sprintert, amely immár a jövő mobilitásának szimbólumává vált.


A Mercedes-Benz bemutatta a legújabb generációs Sprinter izgalmas részleteit. Az új modell nemcsak frissített platformmal érkezik, hanem a gyártás helyszíne is megújul, ami új lehetőségeket teremt a jármű teljesítményében és minőségében.

Nemrég egy jelentős mérföldkőhöz érkezett a Mercedes-Benz Vans, hiszen májusban legördült a cég ötmilliomodik Sprinter modellje a gyártósorról. Ez a különleges jármű a dél-karolinai Charlestonban található üzemben készült el. Az ünnepi alkalomból készült furgon elektromos hajtású, és alig néhány nappal a bemutató után a FedEx nemzetközi csomagszállító és logisztikai óriás flottáját gazdagította.

A Mercedes-Benz ötmilliós mérföldkövéhez három modellgeneráció és három évtized tapasztalata vezetett, ami valóban figyelemre méltó eredmény. Most, hogy a következő generációs modell már a láthatáron van, érdemes elgondolkodnunk azon, hogy ez az új autó mennyiben hasonlít majd egy okostelefonra, hiszen számos szempontból innovatív megoldásokat ígér.

Az idősebb generáció tagjai emlékezhetnek még rá, hogy a Sprinter előtt is volt Mercedes áruszállító, csak éppen nem így nevezték. A TN-széria 1977-1995 között volt gyártásban és a német bűnügyi sorozatok rajongói számára még akár a fehér alapon zöld csíkkal rendelkező, Polizei feliratú változatok is bevillanhatnak. 1995-ben aztán megjelent az első Sprinter, amely olyan újdonságokat hozott a könnyű teherbírású áruszállítók piacára, mint például a blokkolásgátlóval szerelt fék, de néhány évvel később az elektronikus menetstabilizáló is megjelent a modellnél. (Ha még korábbra vissza akarunk menni, akkor igazából már 1899-ben létezett kétüléses, zárt áruszállító, amely a Benz Victoria lánchajtásos alvázára épült.)

Bárhogy is közelítjük meg a dolgot, az első generáció volt az, amely életre hívta azt a híres mondást, ami a szakmai berkekben előszeretettel elhangzik: a "Sprinter nem csupán egy furgon, hanem a kishaszongépjárművek Mercedesze."

2006-ban debütált a második generáció, amely a Volkswagen és a Mercedes-Benz közös innovációjának eredményeként jött létre. A TN-széria és a Sprinter azonos platformra épült, így a két modell között csupán a külcsínben felfedezhetőek különbségek. Az új változat jelentős előrelépést hozott a raktérkapacitás és az utastér térfogatának növelésével. Nem csupán zárt áruszállítóként, hanem személyszállító mikrobuszként és kempingezésre alkalmas furgonként is elnyerte a vásárlók tetszését. A második generációval sikerült a tengerentúli piacokat is meghódítani, hiszen az Egyesült Államokban Dodge és Freightliner néven is kapható volt.

2018-ban mutatták be a jelenleg is futó harmadik generációt, amely számos fejlesztést hozott. Ezek közé tartozott az elektromechanikus kormányzás, az üvegszálerősítésű hátsó laprugó, a hangasszisztenssel is rendelkező MBUX multimédia rendszer. A jelenleg futó generáció volt ráadásul az első a Sprinter történetében, amelyből tisztán akkumulátor-elektromos változat is rendelkezésre állt.

Ha a különböző karosszériaformákat, alvázakat, hajtási megoldásokat, teherbírásokat és felszereltségi opciókat együttesen nézzük, akkor világossá válik, hogy már most is legalább ezerféle variációt lehet összeállítani!

A 2026-os évben debütál a negyedik generációs Sprinter, amelyet a Mercedes-Benz nemrégiben mutatott be egy exkluzív esemény keretein belül a nemzetközi sajtó képviselői előtt. A Vezess is jelen volt ezen a különleges bemutatón, azonban a titokzatos újdonságról fényképeket nem készíthettünk. Egyedül egy erőteljesen stilizált kőfaragványt örökíthettünk meg, amely sejtelmesen tükrözi a friss furgon kontúrjait. De mit mondhatunk el a Sprinterről a hivatalos bemutatóig?

Két évvel ezelőtt jelentette be a stuttgarti gyártó, hogy teljesen új padlólemez családot fejleszt kishaszonjárművei számára. Akkor még úgy tervezték, hogy csak is kizárólag a villanyhajtással fognak foglalkozni, éppen ezért az új architektúrát Van Electric Architecture (VAN.EA) néven emlegették.

A fejlesztők úgy határoztak, hogy egy belső égésű motorral működő verziót is létrehoznak, amely a Van Combustion Architecture (VAN.CA) nevet viseli. Ez a két platform tehát minden közepes és nagy méretű Mercedes-Benz kishaszongépjármű alapjául szolgál majd, beleértve a Sprintert is. De itt még nem zárul le a betűszavak izgalmas világa! Az új platform lehetőséget nyújt arra is, hogy luxuslimuzinokat (VLE és VLS), valamint áruszállításra tervezett furgonokat készítsenek, így széles spektrumot ölelhet fel a felhasználási területük.

Az első modell, a 2026-ban érkező elektromos VLE lesz, amelynek előszériás gyártása már szeptemberben elkezdődött Spanyolországban. A VAN.EA architektúrára épülő személyszállító járművet a belső égésű motorokkal szerelt, tehát VAN.CA platformra épülő kisteherautók követik majd. Vagyis a Mercedes-Benz a közepes méretű személyszállítókkal kezdi a megújulást. De térjünk is vissza a Sprinterre!

Mennyit is árulkodik a szobor? Ezt mindenki saját ízlése szerint értékelheti. A Mercedes-Benz küldetése nem változott a korábbi generációhoz képest: egy sokféle feladatra alkalmas, sokoldalú kishaszongépjármű megalkotása, amely határozottan a prémium kategóriát célozza.

Így a Mercedes-Benz szerint a jövőbeli Sprinter számos hajtásrendszerrel, különböző hosszúságú, tengelytávú és össztömegű változatokban készül majd. Vagyis, éppen annyira alkalmas lesz futár-, csomagszállítónak, mint hűtött áru szállítására szolgáló furgonnak, vagy éppen mentőautónak, illetve esetleg szerviz-, vagy műhelykocsinak, mint a jelenlegi generáció.

Az előző generációhoz képest jelentős áttörést jelent, hogy az MBUX rendszert mostantól a teljes mértékben házon belül kifejlesztett MB.OS operációs rendszer váltja fel. Ez az új rendszer négy fő területet képes irányítani: az infotainment funkciókat, az automatizált vezetési megoldásokat, a komfortérzetet és a karosszéria kezeléseit, továbbá a hajtási és töltési folyamatokat.

Az 5G (és a jövőbeli 6G) internetkapcsolatnak köszönhetően az új Sprinter valójában egy okos furgonná lényegül át, amely egy fejlett mesterséges intelligenciával működő operációs rendszert alkalmaz. Ennek eredményeként az alkalmazások és a vezetéstámogató rendszerek folyamatosan frissíthetők, emellett a platform képes integrálni külső applikációkat és programokat is, mint például flottamenedzsment rendszerek vagy navigációs szoftverek. Így az új Sprinter nem csupán az üzembe helyezéskor, hanem évek múltán is képes a legfrissebb technológiákkal működni. Ráadásul a beépített szenzorok segítségével a mesterséges intelligencia időben értesítheti a felhasználót a szükséges alkatrészcserékről vagy karbantartási feladatokról.

Mindez az úgynevezett chip-to-cloud architektúrának köszönhető, amely olyan technológiai megközelítés, amely az eszköz szintű hardvertől (chip) egészen a felhőalapú szolgáltatásokig (cloud) biztosítja az adatkezelés, biztonság és kommunikáció teljes láncolatát.

A Mercedes-Benz következő generációs kisteherautói a legmodernebb hajtásláncok, a fejlett kapcsolódási lehetőségek és a digitális szolgáltatások terén hoznak újdonságokat. Fejlesztésünk középpontjában a funkcionalitás és a felhasználói igények állnak. "A Mercedes-Benz operációs rendszerünket kifejezetten a kereskedelmi célú felhasználásra optimalizáltuk" - emelte ki Andreas Zygan, a Mercedes-Benz Vans fejlesztési részlegének vezetője az új modellekkel kapcsolatban.

A Mercedes-Benz jelenleg három különböző gyártóüzemében készíti el a Sprinter modelleket. Kettő ezek közül Németországban, Ludwigsfelde és Düsseldorf városaiban található, míg az Egyesült Államokban, Charlestonban is működik egy gyár. Az átszervezések következtében azonban valószínű, hogy a Vezess által is meglátogatott Ludwigsfelde-i üzem, amely a híres IFA teherautók "szülőhelye" volt, bezárhat. E helyszínt a lengyelországi Jawor veszi át, ahol első alkalommal elektromos Sprinterek gyártása is várható.

A stuttgarti vállalat e lépés révén jelentős költségcsökkentést valósíthat meg, miközben a szakértők előrejelzései alapján az EU-ban az elektromos kishaszonjárművek piaci részesedése a jelenlegi 8,5%-ról 22,5%-ra emelkedhet.

Related posts