Norvégiában egyedülálló eredmények születtek egy elektromos autóbusz tesztelése során.

Az oslói közlekedésszervező vállalat különleges föld alatti kiberbiztonsági tesztet hajtott végre egy kínai villanybuszon, válaszul a gyártóval szemben megfogalmazott éles kritikákra.
A norvégiai elektromos autóbuszokkal kapcsolatos viták továbbra is hevessé válnak, miután a helyi sajtóban új információk láttak napvilágot a kínai gyártmányú járművek potenciális kiberbiztonsági kockázatairól. A kérdés sürgetővé vált, és a nyilvánosság érdeklődése is fokozódik a témában.
Az oslói közlekedésszervező, a Ruter AS tavaly lehetőséget adott szolgáltatójának, a Nobinának, hogy fővárosi koncessziójához új elektromos buszokat szerezzen be a világ legnagyobb autóbuszgyártójától, a kínai Yutongtól. Az döntés hátterében az áll, hogy a holland Ebusco nem tudta teljesíteni a Nobina által leadott 76 darabos rendelést.
A Ruter föld alatti teszteket végzett egy Yutong gyártmányú buszon. A vizsgálatok során egyebek mellett azt is elemezték, hogy a járművek adatkommunikációs rendszerei elméletileg lehetővé tehetik-e a távoli hozzáférést vagy leállítást, a megállapítások nyilvánosságra kerülése pedig ismét vihart kavart - írja a magyarbuszinfo.hu.
A vizsgálat középpontjában az a felvetés áll, miszerint a kínai gyártású elektromos autóbuszok rendszerei elméletben lehetővé teszik a távoli hozzáférést és beavatkozást. A gyanú szerint a járművek szoftverei és adatkommunikációs rendszerei lehetőséget adhatnak a gyártónak arra, hogy belépjen a fedélzeti hálózatokba, sőt, akár le is állíthatja a buszokat.
Bár eddig nem áll rendelkezésre semmilyen technikai bizonyíték, amely megerősítené ezt a feltételezést, a kínai befolyás miatti aggodalom jelentős szorongást váltott ki a norvég társadalomban.
A Ruter valószínűleg a közvélemény és a politikai döntéshozók fokozódó nyomásának hatására úgy határozott, hogy a gyártó tudtán kívül egyedülálló, titkos kiberbiztonsági elemzést indít, hogy részletes és megbízható információt nyerjen az elektromos autóbuszai informatikai védettségéről.
A tesztelést egy teljesen elszigetelt, rádiófrekvenciáktól mentes föld alatti létesítményben, a Sandvika közelében fekvő Franzefoss-bányában hajtották végre. Itt két különböző járművet – egy frissen érkezett Yutong IC12E-t és egy hároméves VDL-típust – alaposan megvizsgáltak és elemeztek.
Az "oroszlánketreces" teszt két specifikus forgatókönyvet vetett alá vizsgálatnak. Az első forgatókönyv arra fókuszált, hogy vajon a járművek kamerarendszerét irányító egység képes-e képi információk átvitelére, vagy esetleg külső hozzáférést biztosít-e.
A megállapítások alapján elmondható, hogy sem a kínai, sem az európai autóbuszok rendszerei nem rendelkeznek internetkapcsolattal, ezért ezen a téren technikai értelemben nem áll rendelkezésre adatátvitel lehetősége.
A második vizsgálat célja a felhőalapú beavatkozások kockázatának felmérése volt. E folyamat során megállapítást nyert, hogy a Yutong, a kínai buszgyártó, digitális hozzáférést biztosít minden egyes járműhöz. Ez a lehetőség távoli szoftverfrissítések, diagnosztikai ellenőrzések, valamint az energiaellátási és akkumulátor-kezelő rendszerek irányításának megvalósítására szolgál.
A Ruter elemzése alapján elméletileg lehetőség nyílik a járművek leállítására vagy működésképtelenné tételére. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy a kapcsolat fizikailag is megszakítható, például a fedélzeti SIM-kártya eltávolításával. Ennek következtében az üzemeltető bármikor visszaállíthatja a buszok teljes irányítását.
A teszt eredményei szerint a holland VDL villanybusz nem rendelkezik távoli szoftverfrissítési funkcióval, ezért kevésbé sebezhetőnek minősült, míg a kínai Yutong-modell OTA (over-the-air) frissítési modulja ugyan digitális elérést biztosít a gyártónak, de az ebben azonosított sebezhetőségeket már kijavították.
A Ruter a fenti fejleményekre reagálva bejelentette, hogy a kínai buszok SIM-moduljait leválasztja a hálózatról. A jövőben minden szoftverfrissítést kizárólag saját ellenőrzése alatt fog végrehajtani.
A vállalat hivatalos nyilatkozata alapján a tesztek nem csupán újabb aggodalmakat generáltak, hanem értékes ismereteket tártak fel. Ennek ellenére a vizsgálat eredményei gyorsan újabb közéleti diskurzusokat indítottak el.
A közlekedésszervező nem szándékozik felfüggeszteni a kínai buszok forgalomba állítását, viszont hangsúlyozza a védelmi rendszerek megerősítésének fontosságát, és szoros együttműködést alakít ki a megfelelő hatóságokkal.
A jövőbeni szabályozások megalkotása során kulcsfontosságú, hogy figyelembe vegyük a társadalmi igényeket és a technológiai fejlődést. A rendkívül dinamikus világban, ahol a változások gyors ütemben zajlanak, elengedhetetlen, hogy a szabályozások rugalmasak és adaptívak legyenek. Fontos, hogy a döntéshozók széleskörű párbeszédet folytassanak a különböző érintett felekkel, beleértve a civil szervezeteket, a szakmai csoportokat és a közvéleményt, hogy a szabályozások valóban tükrözzék a közösség szükségleteit. Emellett a technológiai újításokat és a fenntarthatósági szempontokat is integrálni kell a jogalkotás folyamatába, hogy a jövőbeni kihívásokra proaktívan tudjunk reagálni. A folyamatos nyomon követés és a szabályozások értékelése szintén elengedhetetlen, hiszen csak így biztosítható, hogy a jogi keretek mindig aktuálisak és hatékonyak maradjanak. A jövőbeni szabályozások tehát nem csupán jogi szövegek, hanem élő dokumentumok, amelyek folyamatosan fejlődnek a társadalom igényeivel párhuzamosan.
A vizsgálat eredményeinek nyilvánosságra kerülése után a Yutong is reagált. A gyártó határozottan cáfolta, hogy autóbuszai távirányíthatók lennének. A Yutong szerint járműveik fejlesztése során a biztonság és az adatvédelem alapelveire építenek, és semmilyen technikai lehetőség nincs arra, hogy külső fél távolról beavatkozzon vagy manipulálja a buszok működését.
A vállalat kiemelte, hogy maximálisan megfelel minden európai uniós és nemzetközi kiberbiztonsági normának. Az autókból származó adatokat Norvégiában, valamint az EU területén, Frankfurtban tárolják, szigorúan betartva a GDPR előírásait. Ezeket az információkat kizárólag a működés hatékonyságának növelésére használják fel.