A főváros szakbizottságában napirendre került a külső támogatással megvalósuló villamoshálózat fejlesztése, valamint három fürdő felújításának kérdése is.
Ingatlanberuházók bevonásával a Budafoki úton keresztül tovább hosszabbított budai fonódó villamos; három budapesti nagyfürdő felújítása hitelből, és a rakpart rendbetétele is szóba került a főváros Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottságában. Az is kiderült, hogy amennyiben nincs felújítás, akkor egy-két éven belül újabb budapesti fürdőt kell majd bezárni.
Új villamosvonal a láthatáron! Karácsony Gergely és Vitézy Dávid közös kezdeményezésével a közgyűlés elé került a budai fonódó villamosvonal újabb szakaszának megtervezése. A javaslat célja, hogy a Budafoki úton egészen a Savoya Parkig meghosszabbítsák a vonalat, ezzel összhangban a környéken az utóbbi években végbement ingatlanfejlesztésekkel. Az első lépésként a Dombóvári útig tervezik kiterjeszteni a fonódót, majd a jövőben a Budafoki úton dél felé is folytatnák a bővítést. E mellett a Budafoki utat is modernizálnák, egy városias, zöld és sétálható főútvonalat alakítva ki belőle, amely javítja a közlekedést és a környék életminőségét.
Jelenleg egy új kezdeményezés bontakozik ki, amely arra irányul, hogy a kormány és az önkormányzat kötelezze a lakásfejlesztőket a villamosvonal fejlesztésének támogatására. Emellett javasolják a BKK-nak, hogy indítsa el a Budafoki úti villamosvonal előkészítését és engedélyezését, amely Dombóvári út és Savoya Park között húzódna. Ez a budai fonódó harmadik ütemét jelentené; a második ütem tervei szerint a Szent Gellért térről indulva, a Műegyetem rakparton haladva, elérné a Kopaszi-gát területét. Érdemes megjegyezni, hogy ez az utóbbi projekt állami finanszírozású, így nem a főváros költségvetéséből kerül megvalósításra, a közbeszerzési eljárásokat már el is indították.
Vitézy Dávid a bizottság ülésén kifejtette, hogy a jelenlegi beruházások tükrében a következő években több mint 10 ezer új lakás építése valósulhat meg a térségben. "A főpolgármesterrel egyetértünk abban, hogy a közlekedési tengelyek fejlesztése nem csupán buszokra építhető" – fogalmazott. Az ingatlanfejlesztői hozzájárulás bevezetése lenne a legnagyobb újítás, amely már számos európai nagyvárosban, például Londonban is sikeresen működik. A javaslat szerint a fejlesztőknek lakásnégyzetméterenként 50 ezer forintot kellene befizetniük az ilyen projektekkel kapcsolatos költségekhez. Ugyanakkor a főváros önállóan nem tudja ezt a kötelezettséget bevezetni; ehhez a kormány szándékára is szükség van.
Bezárt fürdők és pénzügyi tervek. A Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. (BGYH) 60 millió eurós (kb. 23 milliárd forintos) hitelt kíván igényelni három ikonikus fürdője renoválására. Ebből az összegből szeretnék megújítani a fürdők infrastruktúráját és szolgáltatásait, hogy a látogatók újra felfedezhessék a fürdők varázsát. A cél nemcsak a felújítás, hanem a történelmi örökség megőrzése és a turizmus fellendítése is.
A cég vezérigazgatója elmondta, hogy ezeket a felújításokat saját erőből nem tudják finanszírozni, de ezzel a hosszú távú eredményességet tudnák biztosítani a cégnek. A hitelfelvételt viszont hiába hagyja majd jóvá a közgyűlés, ahhoz mindenképpen kormányzati jóváhagyás is kell majd. Az elmúlt években a főváros többször is próbált hitelt felvenni, de a kormány egyszer sem bólintott rá.
Vitézy Dávid javaslata alapján a bizottság felkérte a fürdő vezetését és a főpolgármestert, hogy az előterjesztést olyan módon dolgozzák át, hogy mindhárom beruházás esetében részletes üzleti terv készüljön, amely bemutatja az egyes projektekkel és a hitelfelvétellel kapcsolatos várható piaci megtérülést. Ennek megfelelően a bizottság jelenleg nem ajánlotta a hitelfelvétel tárgyalását a közgyűlésnek, azonban Karácsony Gergely mégis napirendre tűzheti azt.
A nagy útfelújítások. Készült egy ideálisabb pénzügyi helyzetben alkalmazható tízéves terv az utak, hidak, felüljárók felújításáról. A tervet röviden a BKK vezérigazgató-helyettese, Bodor Ádám mutatta be: az útfelújításoknál a "top 500 szakaszt" jelölték ki, ezekre 130 milliárd forintot kellene költeni. Évente körülbelül 30-35 milliárd forintra lenne szükség jobb esetben.
A következő évtized során körülbelül 300 milliárd forintot kellene fordítani a hidakra, mivel a meglévő hidak és felüljárók egyre inkább sürgős és azonnali beavatkozásokat igényelnek.
A Petőfi hídhoz, a K-hídhoz és a Gubacsihoz minél előbb hozzá kellene nyúlni.
Vitézy Dávid felhívta a figyelmet arra, hogy az idei évre sikerült 4 milliárd forintos keretet biztosítani az útfelújításokhoz, ám mivel a közbeszerzési folyamatok még nem zárultak le, a tervezett két projekt – a Mester utca és az újpesti István út rekonstrukciója – nem kezdődhet el. Ezen kívül más beruházások tervezése sem indult el, így bár rendelkezésre áll a pénz, jelenleg nem tudnak semmit elindítani. Kiss Ambrus főigazgató hangsúlyozta, hogy a kormányzati elvonások következtében a főváros költségvetésében minden olyan megtakarítás hasznos, ami nem kerül kifizetésre, ugyanakkor egyetértett azzal, hogy szükség van tervekre. A BKK vezérigazgató-helyettese jelezte, hogy szívesen belefognának a tervezési folyamatokba, de ehhez elengedhetetlen a megfelelő források biztosítása.
Rakpart és Orbán. A bizottság többsége egyetértett abban, hogy Karácsony Gergely éljen a kormány felé irányuló felterjesztési jogával, és kezdeményezze az EU-s támogatások megszerzését a rakpart felújításához. Az is rögzítésre került, hogy a Főpolgármesteri Hivatal és a BKK már elvégezte a szükséges tervezési és előkészítési munkálatokat a Kossuth Lajos tér és a Fővám tér közötti szakasz revitalizálása érdekében. A főváros több mint egy éve benyújtotta a támogatási igényét, azonban a kormány eddig nem reagált rá.
A pesti rakpart körüli vita nemrég újra felszínre került, miután Orbán Viktor egy videóban fejezte ki aggályait a terület állapotával kapcsolatban. A miniszterelnök fejcsóválva állapította meg, hogy "bár a város legszebb pontja, Budapesten már Karácsony van". Orbán a rakpart zárva tartott szakaszán elhelyezett grillsütőt és a környezetében található szeméthegyeket kifogásolta. A főpolgármester, Karácsony Gergely, valamint Vitézy Dávid is reagált a miniszterelnök szavaira. Karácsony hangsúlyozta, hogy az a hely, ahova Orbán a videóban a figyelmét irányította, nyáron számos embernek nyújtott szórakozási lehetőséget, hiszen a rakpartot idén nyáron is lezárták, hogy az autók helyett az emberek élvezhessék a teret, akár sütögetéssel is. Vitézy pedig arra világított rá, hogy a rakpart állapotának romlása összefügg a tervezett uniós beruházások elmaradásával, mivel Budapest évek óta nem kapja meg a szükséges támogatásokat a kormánytól.




