Fedezd fel a kulisszák mögött zajló izgalmakat: így telik egy nap egy bringaversenyt közvetítő helikopter számára!

Az emberek egészséges állatokat megkínoznak, én pedig még a beteghez is ragaszkodom
Csütörtökön abban a kivételes helyzetben voltunk, hogy a Tour de Hongrie-t közvetítő helikopter egy teljes napját végigkövettük.
Sztancsik Tamás és csapata nélkülözhetetlen szereplője a Tour de Hongrie videós és televíziós közvetítéseinek. A közelmúltban lapunknak adott interjújában hangsúlyozta, hogy a magyar körverseny varázsának kulcselemei a helikopteres és motoros kamerák. Ezek a technikai csodák biztosítják a képek 95%-át, és olyan szakemberek irányítják őket, akik nem sokkal később már a Tour de France vagy a Vueltás eseményein találják magukat.
Bámulatos állóképesség kell hozzá: négy-öt órát motoron ülve, kamerával a vállon, úgy mesélni képekkel, hogy közben mindent mozgásból kell lekövetni.
De talán még ennél is lényegesebb a helikopteres stáb, valamint az arra felszerelt cineflex kamera, amely lehetővé teszi a lélegzetelállító felvételek készítését. Az operatőr és a pilóta közötti szoros együttműködés, valamint az a lenyűgöző vizuális élmény, amelyet nyújtanak, sokakat arra késztet, hogy hosszú órákon át elmerüljenek a helikopter látványában.
Ezt az iskolát Jean-Maurice Ooghe alapozta meg: ő volt a Tour de France legendás rendezője, aki a sport és a táj ábrázolásának egyensúlyát tette a közvetítés központi elemévé.
Érdekesség, és kevesen tudják, de a helikopter fölött még van egy szint: több ezer méteren tekereg egy repülőgép, ami visszatükrözi a motoros és helikopteres képeket a befutóban álló közvetítő kocsiba. Ez azért kell, mert az RF-jelek útját bármi állhatná, de így meg tudják kerülni az akadályokat.
Most egy újabb izgalmas bepillantást nyerhettünk a Tour de Hongrie eseményének kulisszái mögé, hiszen Jakab Tamás, a Fly-Coop Kft. ügyvezetője lehetőséget biztosított számunkra, hogy felszálljunk a helikopter fedélzetére. A repülés során egész nap rögzíthettük a légi eseményeket, ezzel egyedülálló élménnyel gazdagodva.
Az AS 355 F2 helikopter pilótája és a belga operatőr társaságában fél 11-kor érkeztünk a budaörsi repülőtérre. Rövid eszmecsere után 11 óra tájékán megkezdtük utunkat Veszprém irányába, a levegőben száguldva.
A Tour de Hongrie második szakasza a varázslatos Bakony városából indult, pontosan délben. Az útvonal a festői Balaton-felvidéket érintette, különösen a híres Tihanyt, majd délután négy órakor Siófokon zárult. A versenyt sajnos egy tömegbukás árnyékolta be, de a közvetítés során nem volt hiány látványos elemekből és izgalmas show-műsorokból sem. Besenyei Péter, a Red Bull jóvoltából, légi bemutatókkal szórakoztatta az út mentén összegyűlt szurkolókat, ezáltal még emlékezetesebbé téve a nap eseményeit.
A helikopter az első szakasz során összesen hat órás repülést teljesített, miközben kétóránként tankolási megállásokat iktatott be. A levegőben lévő járművet folyamatosan egy szárazföldi üzemanyag-kiszolgáló autó kíséri, és amint minden feltétel teljesül a biztonságos leszálláshoz, máris érkezik az újabb kerozin adag.
A megálló körülbelül öt percig tart, ebben az időben az operatőr gondosan letisztítja a kamerát, majd újra az ég felé veszi az irányt.
Jakab Tamás tavaly működött először közre a Tour de Hongrie-n, de a pilóta annyira beleszeretett ebbe a különleges miliőbe, hogy egy percig sem habozott, amikor a szervezők ismét megkeresték.