Magyarország olyan innovatív megoldásokat és példákat mutatott be, amelyeket más országok is örömmel átültettek a saját gyakorlatukba.


A magyarországi MediaMarkt elsőként próbálkozott az áruház az áruházban koncepcióval a Tesco üzletek keretein belül, ami olyan sikert aratott, hogy más országok is átvették ezt a megoldást – nyilatkozta az Indexnek Karsten Wilderberg, a CECONOMY és a Media-Saturn-Holding vezérigazgatója. A szakértő hangsúlyozta, hogy Magyarország kulcsszerepet játszik az erős Európa megteremtésében, és jelenleg különösen fontos, hogy az Európai Unió tagállamai összefogjanak.

Karsten Wilderberg hangsúlyozta, hogy Magyarország rendkívül jelentős piac a vállalatcsoport számára. "Magyarország nagyon fontos piac. Itt erős piacvezetők vagyunk, Szilágyi Gábor (a magyarországi MediaMarkt ügyvezető igazgatója, a szerk.) pedig a csapat régóta velünk dolgozó tagja, aki sokat tett a csoportért, és Németországban is nagy segítséget nyújtott nekünk" - emelte ki a vezérigazgató.

Elmondta, hogy a MediaMarkt számára Magyarország nemcsak értékesítési szempontból, hanem "innovációs központként" is kiemelkedő szereppel bír.

"A cégcsoport számára Magyarország egy nagyszerű ország, ahol megtanultuk jól üzemeltetni a kisebb bolti formátumot. A legkisebb, in store üzletformát (áruház az áruházban) eredetileg Magyarország számára fejlesztettük ki, és ott valósítottuk meg először a Tescóval közösen" - árulta el a vezérigazgató.

- tette hozzá. A szakértő véleménye alapján a vállalat bolthálózata tökéletesen kielégíti a magyar piaci igényeket, ezért a hangsúly már nem a fizikai boltjaik számának növelésén van, hanem a digitális innovációk előtérbe helyezésén.

Karsten Wilderberg részletesen kifejtette véleményét a német gazdaság jövőjéről, valamint a magyar-német kapcsolatok alakulásáról, miután az Index munkatársa rákérdezett. A német kormány nemrégiben bejelentett 500 milliárd eurós infrastruktúra-fejlesztési programja kapcsán Wilderberg optimizmusa határtalan volt:

Az 500 milliárd forintos fejlesztési csomag infrastruktúrára vonatkozó elemei mellett a parlament zöld utat adott ahhoz is, hogy saját védelmünkről gondoskodhassunk, ami komoly anyagi ráfordítást követel. Bízunk benne, hogy senkinek sem lesz szüksége rá, hiszen ez a védekezés szolgálatára jött létre, nem pedig támadási célokra. Viszont elengedhetetlen, hogy képesek legyünk megvédeni magunkat, ha a helyzet úgy kívánja.

- fogalmazott, majd hozzátette: "Ezekben a nehéz időkben Európának össze kell tartania, és Magyarország nagyon fontos része Európának kulturálisan és történelmi szempontból is. Rendkívül fontos, hogy az EU együtt maradjon, mert a világban zajló események erős Európát követelnek".

A németországi infrastrukturális fejlesztésekről kifejtette véleményét, miszerint "az ország hosszú időn keresztül nem kapott elegendő finanszírozást. Bízom benne, hogy a kormány végrehajtja a szükséges reformokat, így javítva a hatékonyságot."

A magyar gazdasági helyzetről szólva Wilderberg elsősorban a német-magyar gazdasági kapcsolatok fontosságát emelte ki, majd átadta a szót magyar kollégájának, aki részletesebben értékelte a helyzetet.

Valóban elmondható, hogy külkereskedelmi kapcsolataink jelentős része Németországra épül, ami azt jelenti, hogy erőteljesen függünk ettől a testvérországtól.

- hívta fel a figyelmet Szilágyi Gábor, a MediaMarkt magyarországi igazgatója. "Néhány évvel ezelőtt a kormány egy új külgazdasági stratégiát indított, amely pragmatikus megközelítésre építve nyitott a világ keleti irányába" - tette hozzá.

Hangsúlyozta, hogy Magyarország egy kis, dinamikus és nyitott gazdasággal rendelkezik, amely sajátos kihívásokkal és kockázatokkal szembesül.

Az ilyen típusú gazdaságok számára a legfőbb veszélyt a helyi valuta volatilitása jelenti, mivel továbbra sincs lehetőségünk az euró használatára. Egy ilyen környezetben az infláció hirtelen megemelkedése könnyedén bekövetkezhet.

Pozitív fejleményként emelte ki, hogy az ország jelentős előrelépést mutat Nyugat-Európa irányába. "Az egy főre jutó GDP körülbelül az EU átlagának 74-76%-át teszi ki. A környező államok gyorsabb növekedést mutatnak az EU átlagához képest, ami azt jelenti, hogy konvergálunk, és ez a magyar átlagpolgárok életszínvonalának folyamatos emelkedését eredményezi. A bérek évek óta két számjegyű növekedést tapasztalnak."

A német gazdaság 2025-ös kilátásairól Wilderberg óvatosan fogalmazott: "Nehéz megjósolni. Különböző erők hatnak. De a potenciális növekedés szempontjából inkább pozitív képet látok."

A vezérigazgató véleménye szerint a nemrégiben bevezetett vámtarifák negatív következményekkel járhatnak a gazdaság számára. Ugyanakkor megjegyezte:

Bár nem tett közzé konkrét GDP-előrejelzést, hangvétele bizakodó volt: "A reményeim szerint a következő év során elérjük a fordulópontot, és ismét növekedésnek indulunk. Az azonban kérdéses, hogy ez szükségszerűen pozitív GDP-növekedésben fog-e megnyilvánulni, ezt nem tudom biztosan megmondani."

Wilderberg kiemelte, hogy az európai összefogás kulcsfontosságú a gazdasági jövőnk szempontjából. "Ha az európai nemzetek képesek lennének hatékonyabban együttműködni, és felismernék, hogy közös piacunk hatalmas lehetőségeket rejt, akkor el kellene gondolkodnunk azon, milyen új lehetőségeket valósíthatnánk meg. Ehhez pedig minden egyes ország, köztük Magyarország is, elengedhetetlen."

Amikor a jövő legizgalmasabb technológiai újításairól faggattuk, Wilderberg különösen lelkesedett a kiterjesztett valóság (AR) szemüvegei iránt. "Egyszerűen lenyűgöző, őszintén szólva. Kipróbálhattuk a Meta Orion projekt keretében készült szemüvegeket, amelyek 100 szenzorral és mindössze 100 gramm súllyal rendelkeznek. Csodálatos élmény, mert amikor körbenézel, a látóteredben ikonokat látsz, amelyeket a szemmozdulataiddal és ujjmozdulatokkal irányíthatsz. Nagyon természetes és intuitív az egész" - osztotta meg velünk tapasztalatait.

A vezérigazgató felfedte, mely termékek keltik fel az érdeklődését a jövőre nézve:

Ha a legizgalmasabb fejlődő területekről van szó, nem tudom megállni, hogy ne említsem a robotikát, ahol valóban lenyűgöző innovációk zajlanak. Képzelj el kis robotokat, amelyek mesterséges intelligenciát alkalmazva folyamatosan tanulnak és fejlődnek! Emellett a Meta legújabb szemüvegverziója is forradalmasítja a kiterjesztett valóság élményét, hiszen az Oakley és Ray-Ban stílusában egyesíti a divatot és a technológiát.

Wilderberg megjegyzései szerint ezek a technológiák radikálisan átformálhatják a felhasználói élményt. "Ez egy teljesen új típusú interfész, amely új dimenziókat nyithat meg a mobiltelefonunkkal végzett tevékenységek terén. És ha mindez esztétikailag is vonzó, az valóban fantasztikus" - tette hozzá.

A mesterséges intelligencia kapcsán Wilderberg egyszerre optimista és óvatos. "Ez a változás valószínűleg az egyik legmélyrehatóbb, amit az életem során tapasztalhatok, mert az emberi mivoltunk lényegét érinti. Mi különböztet meg minket? Az intelligencia, amit mostanáig csak az embereket jellemezte. Most már a gépek is képesek lehetnek erre" - fejtette ki. A vezérigazgató szerint a technológiai fejlődésben két választása van az embernek:

Vagy azt állítom, hogy csupán aggódom, és inkább távol maradnék tőle, vagy azt választom, hogy aktívan részt veszek benne, hiszen így talán sikerülne befolyásolnom, hogy a végén pozitív célokra fordítsuk az energiáinkat.

A legnagyobb kihívásként a változások gyors ütemét emeli ki. "A legkomolyabb nehézség, amellyel szembesülünk, az innováció felgyorsulása. A biológiai rendszereknek időre van szükségük ahhoz, hogy alkalmazkodjanak. Az emberiség, az egyének számára is elengedhetetlen a megfelelő időkeret, hogy megbirkózzanak az új környezeti feltételekkel. Jelenleg azonban a változások olyan szédítő sebességgel zajlanak, hogy ez komoly aggodalmakat vet fel: vajon miként képesek a társadalmak feldolgozni ezt a hatalmas átalakulást?"

Végezetül azzal az üzenettel zárta le, hogy itt az ideje erős Európát építeni, és "mindannyiunk érdekében közelebb kerülnünk egymáshoz. És optimista vagyok".

Cikksorozatunk legutóbbi részében Szilágyi Gábor, a MediaMarkt magyarországi ügyvezető igazgatója osztotta meg velünk gondolatait, és felfedte a közeljövőben várható izgalmas változásokat az üzleteik világában. Ha szeretné megtudni, miről volt szó, kattintson ide a teljes cikkhez!

Related posts