Sokan elhagyják Elon Musk X-platformját – de mi is az a Bluesky, ahova naponta milliók áramlanak?
Egyre többen mondanak búcsút az X platformnak, amióta Elon Musk, a tulajdonos, szoros kapcsolatban áll Donald Trump amerikai elnökválasztásbeli győzelmével. A felhasználók milliónyi új regisztrációt végeznek a versenytárs szolgáltatásoknál. Felmerül a kérdés: vajon ez elegendő lesz-e ahhoz, hogy ezek az alternatívák tartós sikert tudjanak elérni?
Megbolygatta a közösségimédia-platformok darázsfészkét Donald Trump győzelme. A négy év után újraválasztott amerikai elnök sikere úgy tűnik, ezen a téren is éreztette hatását, mivel néhány nap alatt tömegek kezdtek el regisztrálni egy Bluesky nevű felületre, jórészt hátrahagyva az X-et.
A kérdésekre legfőképpen Elon Musk személye adhat magyarázatot. Az amerikai milliárdos 2022 végén, hosszú előkészítő folyamat után, megszerezte a Twittert, amelyet azonnal a saját elképzelései szerint alakítani kezdett. A munkavállalók jelentős részét elbocsátotta, módosította a tartalommoderálási irányelveket, és végül az egész platformot X névre keresztelte át.
Politikai szempontból a legnagyobb hullámokat keltő döntése az volt, hogy visszafogadta Donald Trumpot a platformra, akit a korábbi tulajdonos a Capitolium ostromát követően eltávolított. Musk nyíltan vállalja Trump támogatását. Miután az exelnök ismételten megjelent a Twitteren, egy kérdezz-felelek "interjút" is lebonyolítottak, és a kampány időszaka alatt sem kellett sokáig böngészni Musk X-profilján, hogy Trumpot dicsérő vagy a demokratákat kritizáló posztokra bukkanjunk. Ezen kívül Musk szerepet vállal a republikánus elnök várható kormányában, ahol tanácsadó testület tagjaként működik majd.
A fentiek tükrében már érthető, hogy az elnökválasztás eredményeit követően miért lőhetett ki az olyan X-alternatívák népszerűsége, mint a Bluesky. Utóbbi platformra ugyanis a voksolást követő napokban özönleni kezdtek a felhasználók: rövid idő alatt megduplázódott, így több mint 15 milliósra nőtt a regisztrációk száma, jelen sorok írásakor pedig már 19 millió a legutóbbi adat. Olyan is volt, hogy 24 óra alatt érkezett egymillió új felhasználó a felületre - a hirtelen jött népszerűsége az alkalmazásboltok toplistáinak élére is repítette a Blueskyt. A hirtelen jött népszerűség miatt olykor belassult, vagy elérhetetlenné is vált a felület.
Eközben az X-nek a hétköznapi felhasználók mellett olyan nagyágyúk fordítanak hátat, mint Stephen King amerikai író, vagy épp az egyik legnagyobb brit napilap, a The Guardian. A Similarweb adatai szerint csak a választást követő napon legalább 116 ezer amerikai deaktiválta az X-fiókját.
A Bluesky felületére pillantva rögtön a Twitter/X juthat az ember eszébe, ami korántsem véletlen. Nem egyszerű másolatról van szó ugyanis: a Bluesky alapítója, Jack Dorsey még a Twitter vezérigazgatójaként indított el ezen a néven egy kezdeményezést 2019-ben, méghozzá a cégen belül. Ennek célja az volt, hogy kidolgozzanak egy "decentralizált" közösségi hálózatot, aminek végül maga a Twitter is részese lett volna.
Mint a The New York Times írja, azt követően, hogy Musk megvette a Twittert, a Bluesky-on dolgozó csapattal is elvágta a szálakat. A kezdeményezés így önállósodott, és befektetők segítésével elkezdődött a Bluesky fejlesztése - nagyjából féltucat munkatárs segítségével.
A Bluesky felületének tesztüzeme 2023 februárjában indult, de az első regisztrációkat kizárólag meghívóval lehetett lebonyolítani – ezt a szabályt még Joe Biden amerikai elnökkel sem rúgták fel. Az igazi áttörés azonban idén februárban következett be, amikor a platform végre megnyitotta kapuit mindenki előtt. Az emberek viszont csak az amerikai választások után kezdtek igazán felfedezni a Bluesky világát, és a felhasználók száma olyan ütemben növekedett, hogy ezzel komoly kihívás elé állították a céget. A Bluesky-nál csupán 20 fő dolgozik, akik most az idővel versenyt futva próbálnak megbirkózni a hirtelen jött növekedés által generált problémákkal.
A Bluesky már a kezdetek óta világosan kifejezte szándékát, hogy eltérjen a klasszikus közösségi platformok által megszokott mintáktól. A decentralizáció fogalma itt kulcsszerepet játszik: lényegében azt jelenti, hogy a közösségi hálózat irányítása nem egyetlen cég vagy csoport kezében összpontosul. Ennek következtében a felhasználók adatai sokkal nagyobb védelmet élveznek, és a tartalmak cenzúrázása szinte lehetetlenné válik.
A Bluesky csapata kidolgozott egy innovatív "AT-protokolt", amely a platform alapját képezi. Ez a protokoll lehetőséget biztosít független fejlesztők számára, hogy saját közösségi platformokat hozzanak létre, ahogyan azt a The New York Times is megjegyzi. Ráadásul a felhasználók digitális identitásukat is könnyedén átkonvertálhatják, így a különböző platformok között szabadon mozoghatnak. Ennek köszönhetően az emberek nem szorulnak rá egy adott platform algoritmusaira, ami új dimenziókat nyit meg a közösségi interakciók terén.
Hogy miből fognak pénzt csinálni az alapjaiban más platformon, az a BBC cikke szerint is "millió dolláros kérdés". A Bluesky elindításában még befektetők segédkeztek; összesen több tízmillió dollárt gyűjtöttek. Lassan azonban, főleg ilyen léptékű növekedés mellett, valamiből ki kell fizetni a számlákat.
A Bluesky eltér a megszokott közösségi platformoktól, hiszen nem kíván hirdetéseket elhelyezni, ami teljesen ellentétes a többi szolgáltatás üzleti modelljével. Ezzel szemben egyes funkciókért, például a személyre szabott felhasználónevekért kérnének díjat. Jelenleg az alapértelmezett formátum a @mintanev.bsky.social, de lehetőség nyílna arra is, hogy egyedi domainneveket használjunk, mint például @mintanev.hvg.hu, vagy bármilyen más, kreatív választás.
Ez csupán egy a sok lehetséges irány közül, de mindenképpen sürgősen szükség van valamilyen megoldásra – egy ilyen méretű platform fenntartása ugyanis nem épp apró tétel, függetlenül attól, milyen technológiák állnak a háttérben. Az indulás időszakában gyakran előfordul, hogy a fókusz kizárólag a felhasználói közösség bővítésére irányul, elkerülve a hirdetéseket és a prémium szolgáltatásokat. Ezt a megközelítést alkalmazza a Meta is a Threads platformján.
Nem véletlenül említettük a Metát az előző bekezdésben: 2023 júliusában ők is beszálltak a Twitter riválisai közé a Threads nevű közösségi platformjukkal, amely szinte azonnal hatalmas népszerűségnek örvendett. A cég nyilatkozata szerint a felület már elérte a 275 millió aktív felhasználót, ami az utóbbi időszakban ugrásszerűen megnövekedett: novemberben legalább 15 millió új regisztrációval büszkélkedhetnek.
A TechCrunch cikkéből kiderül, hogy a Mastodon is hasznot húzott az X-től távolodó felhasználók hullámából, bár nem olyan mértékben, mint amikor Musk elkezdte a Twitter átalakítását.
Az X alternatívái tehát látszólag jól jártak azzal, hogy az Elon Musk tulajdonában lévő közösségi oldaltól elkezdtek elpártolni a felhasználók. Korai azonban még pezsgőt bontani, kihívások ugyanis ezután is akadnak majd szép számmal - egy dolog ugyanis, hogy hányan regisztrálnak egy felületre. És egy másik, hogy ezután - napokkal, hetekkel, hónapokkal később - hányan fogják még aktívan használni azt.
Egy szolgáltatás mögött akár több százmillió felhasználó is állhat, azonban ha csupán néhány millióan aktívan használják, és ez a szám folyamatosan csökken, akkor komoly kérdések merülnek fel. A jövő bevételei kizárólag azokból a felhasználókból származnak, akik naponta hozzáférnek az adott platformhoz – minden más csupán üres számokkal való dobálózás.
Bár sokan távoznak, az X felhasználói bázisa már eleve jelentős volt, és sokakat valójában nem érdekel, ki áll a háttérben. Számukra a lényeg az, hogy zavartalanul posztolhassanak és követhessék a kedvenc profiljaikat.