Sokan talán nincsenek is tudatában annak, mennyire kockázatos, ha ilyen módon vezetnek.


Az autós technikai újdonságok bevezetése mindig kockázatokkal jár. Az automata fényszóróknak több előnyük is van, de azért akadnak bizonyos veszélyei vagy hátrányai is, amiket érdemes figyelembe venni.

Napjainkban a technológia sorra forradalmasítja az autóvezetést, és a vezetéstámogató rendszerek, valamint a biztonsági felszerelések egyre inkább segítik a sofőröket az utakon. Például ott van az automata fényszóró, amely egy érzékelő segítségével működik: ha a külső fényintenzitás egy bizonyos küszöb alá csökken, a lámpák automatikusan bekapcsolnak. Más szóval, sötétedéskor a fényszóró magától aktiválódik. Bár ez a technológia kétségtelenül kényelmessé teszi a vezetést, a rendszer hátrányait sokan figyelmen kívül hagyják. Felmerül a kérdés: vajon mennyire biztonságos, ha teljes mértékben bízunk az automatikus funkciókban? Érdemes elgondolkodni azon, hogy az emberi reakcióidő és a helyzetfelismerés néha felülmúlhatja a gépi intelligenciát, így a túlzott támaszkodás a technológiára esetleg kockázatos lehet.

Ilyen veszélyekkel kell számolnia annak, aki automata fényszórót használ

Érzékelő hibák vagy szennyeződés

Az automata fényszórók helyes működéséhez elengedhetetlen a fényérzékelő. Amennyiben ez a szenzor szennyezett, megsérült vagy valamilyen akadály, például hó, sár vagy levél takarja, akkor nem képes pontosan érzékelni a fényviszonyokat. Ennek következményeként előfordulhat, hogy a fényszóró késlekedik a bekapcsolással, vagy éppen ellenkezőleg, túl korán aktiválódik, ami jelentős biztonsági kockázatot jelenthet.

Nem minden szituációt képes észlelni.

Az automatizált rendszerek nem mindig képesek hibátlanul felfogni a környezeti viszonyokat. Például, amikor valaki egy alagút bejáratához közelít, vagy egy keskeny utcában, árnyékos területen halad, elképzelhető, hogy a fényszóró nem aktiválódik a megfelelő időben.

Lehetséges, hogy eltereli a figyelmet.

Amennyiben a rendszer nem megfelelően működik – például ha gyors villogás vagy fényváltás tapasztalható –, az jelentős zavaró tényező lehet a vezetés során, és könnyen elterelheti a figyelmet az útról.

Az emberi döntéshozatal pótolhatatlan, nem helyettesíthető semmilyen gépi algoritmussal.

Az automata rendszer nem tudja a vezető szándékát, ezért nem biztos, hogy például éjszakai parkoláskor, amikor a vezető nem akarja, hogy a fényszóró automatikusan bekapcsoljon, jól dönt.

* Elektromos problémák, technikai leállások

Bármilyen elektronikus rendszer, így az automata fényszóró is meghibásodhat, ami veszélyhelyzetet teremthet, ha nem világít az autó megfelelően.

Ez a probléma akár jelentős költségeket is okozhat.

A villanyautosok.hu cikkében egy másik fontos problémára is felhívják a figyelmet, amely különösen a ködös téli napokon jelentkezik. Ilyenkor a fényérzékelő úgy ítéli meg, hogy a külső fényviszonyok megfelelőek, ezért a nappali menetfényt aktiválja. Ez azonban gyakran nem elegendő a biztonságos közlekedéshez, így érdemes figyelni erre, és szükség esetén átkapcsolni a tompított fényszóróra. Bár elöl a menetjelző lámpa – amely sok esetben LED-es, így erősebb fénnyel világít – még elfogadhatóan látható, hátul az autó teljesen sötét maradhat. Fontos megjegyezni, hogy a KRESZ engedélyezi a nappali menetfény használatát, de csak nappali időszakban és kedvező látási viszonyok mellett, így érdemes tudatosan közlekedni, különösen a téli hónapokban.

Related posts