Vámfegyverszünet: Európa még nem pihenhet meg, a kínai árucikkek áradása továbbra is tombol.

Bár az Egyesült Államok és Kína közötti vámtarifák jelentős változtatásának átmeneti felfüggesztése enyhülést hozott, nem oszlatta el az e-kereskedelemmel kapcsolatos globális aggodalmakat. A kis értékű kínai csomagokat terhelő amerikai vámteher és a piac bizonytalansága miatt a kínai kereskedők egyre nagyobb figyelmet fordítanak Európára, ami kihat a magyar piacra is. Bár az adatokban egyelőre nem látható szokatlan növekedés a Kínából érkező csomagforgalomban, fel kell készülni egy esetleges jelentős növekedésre.
Május 14-től új fejezet kezdődött az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelmi kapcsolatban, mivel ideiglenes vámcsökkentések léptek életbe. Ez a lépés 90 napig enyhíti a két gazdasági óriás között fennálló feszültségeket. Az Egyesült Államok a korábban alkalmazott 145%-os vámtarifa mértékét 30%-ra mérsékelte a kínai importtermékek esetében, míg Kína az amerikai árukra vonatkozó vámokat 125%-ról 10%-ra csökkentette. Ez a döntés remélhetőleg pozitív hatással lesz a kereskedelmi kapcsolatokra és a globális gazdasági helyzetre.
Színesítve a helyzetet, a 100 dolláros fix vámteher továbbra is érvényben van az Egyesült Államokban, ami különösen súlyosan érinti az alacsony árú, kis értékű kínai rendeléseket. Ezekből eddig naponta több millió érkezett, így a vámteher hatása rendkívül érezhető. A megállapodás keretében bevezetett 30 százalékos vámszint még mindig háromszorosa a 2023-as átlagos 10,3 százalékos mértéknek, ami drámai mértékben megnehezíti a piaci helyzetet. Továbbá, a kis csomagok esetében a magas minimális vámtétel gyakorlatilag lehetetlenné teszi a korábban megszokott kereskedelmi modellek fenntartását.
A FoxPost legfrissebb elemzése alapján a vámfegyverszünet következtében nem tapasztalható jelentős növekedés a kínai csomagok forgalmában Magyarországon. A vállalat statisztikái szerint áprilisban ugyan volt egy enyhe emelkedés a Kínából érkező csomagok számában, de ezt inkább szezonális jelenségnek lehet tulajdonítani, és nem állítható, hogy közvetlen kapcsolat lenne az amerikai intézkedésekkel.
A kínai e-kereskedelmi cégek - köztük a Temu és a Shein - ugyanakkor továbbra is kiemelt figyelmet fordítanak az európai piacra. Az Európába irányuló kínai kiscsomag-forgalom az idei első negyedévben 28 százalékkal nőtt a Guardian adatai szerint. Sokatmondó az is, hogy Kína kereskedelmi miniszterhelyettese május elején azt nyilatkozta, hogy Kína erősíti kereskedelmi jelenlétét Közép- és Kelet-Európa irányába.
A csomagautomata-szolgáltatással foglalkozó vállalat vezetője, Radeczky Zoltán kifejtette, hogy a jelenlegi vámtűzszünet lehetőséget teremt a hazai piaci szereplők számára a forgalomnövekedésre való felkészüléshez. "Bár a 90 napos vámenyhítés nem kínál hosszú távú stratégiai védelmet, mégis rendkívül értékes időt biztosít az alkalmazkodás, a kapacitásbővítés és a szolgáltatásfejlesztés szempontjából" - tette hozzá a vezérigazgató.
A vámfegyverszünet augusztus közepéig tart, de nem biztos, hogy utána is fennmarad a nyugalom. Ha az Egyesült Államok a három hónapos időszak végén ismét a vámtarifák emelése mellett dönt, az újabb sokkot okozhat a globális e-kereskedelemben. Ebben az esetben a kínai eladók még intenzívebben fordulhatnak Európa felé, hogy kompenzálják az amerikai piac szigorúbb hozzáférését.
Ez különösen az olcsó, kis értékű termékek szegmensében hozhat gyors elmozdulást - ahol az árkülönbségekben néhány százaléknyi vám is komoly versenyhátrányt jelenthet. Radeczky szerint, ha a vámok valóban visszaemelkednek, az az idei karácsonyi szezonban ugrásszerű növekedést eredményezhet az Európába - és ezen belül Magyarországra - irányuló csomagforgalomban.
A vámháború kettős hatással lehet a magyar e-kereskedelmi szegmensre. A vásárlók egyelőre továbbra is élvezhetik a kínai online piacterek vonzó árait és széles termékkínálatát, ami különösen csábító az árérzékeny fogyasztói csoportok számára. Ugyanakkor, ha az amerikai forgalom csökken, és a vámok emelkednek, a kínai kereskedők valószínűleg áthárítják a plusz költségeket az európai vásárlókra. Ez akár a jelenlegi kedvező árú termékek drágulásához is vezethet – figyelmeztetett Radeczky Zoltán.
A hazai webáruházak egyre inkább kihívásokkal néznek szembe a piacon. Mivel nem tudják tartani a lépést a globális versenytársak árazásával, alternatív megoldásokhoz folyamodnak, például gyorsabb szállítással, kifinomultabb ügyfélszolgálattal és rugalmasabb garanciális lehetőségekkel próbálják kompenzálni a hátrányaikat. Ez azonban komoly alkalmazkodási nyomást gyakorol rájuk. Míg a jelenlegi helyzet rövid távon a fogyasztók számára kedvező lehet, hosszú távon a hazai vállalkozások visszaszorulása a piaci verseny csökkenéséhez vezethet, ami végül a választék szűkülését is eredményezheti.